יום חמישי, 17 במרץ 2022

החותמת המנדטורית של פלוג'ה

במהלך תקופת השלטון הבריטי על ארץ ישראל הוקמו נקודות דואר ביותר ממאה ושלושים יישובים בכל רחבי הארץ. חלק מבתי הדואר נפתחו ביישובים וותיקים ומבוססים, ואחרים הוקמו ביישובים חדשים ודלי אוכלוסייה אשר עלו על הקרקע זמן קצר קודם לכן. אחד מאותם יישובים היה הכפר הערבי פלוג'ה, בו נפתח בשנת 1943 בית דואר.

משה רימר




פלוג'ה
הכפר פלוג'ה הוקם בתקופה הממלוכית על צומת הדרכים הראשיות אשר הובילו ממג'דל לחברון ומבאר שבע למסמיה. מסורת מקומית גרסה כי הכפר נקרא על שמו של איש הדת הסופי שעאב אל-דין אל-פאלוג'י, אשר הגיע מעיראק והתיישב במקום במאה ה-14. באמצע שנות הארבעים של המאה ה-20 התגוררו בכפר כ-5,000 תושבים, כולם מוסלמים.

בית הדואר של פלוג'ה
בית הדואר של הכפר פלוג'ה נפתח ב-1 בנובמבר 1943.

עם פרוץ מלחמת העצמאות החלו תושבי הכפר פלוג'ה להטריד את כלי הרכב שעשו דרכם על הכביש הראשי לעבר הקיבוצים גת וגלאון. ב-25 בפברואר, בעקבות מתקפה על שיירה מגת בה נהרג נהג המשאית אריה ברמן, הוחלט בארגון ההגנה להבקיע בכוח את המעבר דרך הכפר. ב-14 במרץ 1948, בשעה 7:00, פרץ כוח מגדוד 53 של חטיבת גבעתי אל הרחוב הראשי של פלוג'ה. מן השיירה נורתה אש חזקה לכל הכיוונים, ובחסות האש הטמינו החבלנים 100 ק"ג חומר נפץ בבית העירייה, 150 ק"ג בגוש החנויות ו-75 ק"ג בבית הקפה ובבתים הסמוכים. כתוצאה מכך נהרס הרחוב הראשי של הכפר ו-15 מן התושבים נהרגו. כתוצאה מן הפעולה חדלו תושבי הכפר מלהטריד את השיירות היהודיות עד תום תקופת המנדט הבריטי.

בעקבות המתקפה על הכפר נסגר בית הדואר של פלוג'ה ב-16 במרץ 1948 ונשאר סגור עד ה-21 במרץ. הוא חידש את פעילותו ב-22 במרץ 1948, והמשיך לפעול ברציפות עד סגירת שירותי הדואר של המנדט הבריטי ב-30 באפריל 1948.

אחת המעטפות השמורות באוסף אלכסנדר נשלחה בדואר רשום מבית הדואר של פלוג'ה למכותב בחיפה.



מן החותמות שהוטבעו בצידה האחורי של המעטפה ניתן ללמוד על תהליך הטיפול במכתב בבתי הדואר השונים שהיו מעורבים במשלוח שלו.



המעטפת הוחתמה בפלוג'ה בשעות הבוקר של ה-9 באוקטובר 1947 (כפי שניתן ללמוד מן האות A המשולבת בחותמת), והועברה לבית הדואר של מג'דל באותו היום בשעות אחר הצהרים (כפי שניתן ללמוד מן האות B שבחותמת).



כשהגיעה המעטפה לחיפה ניסו בדואר למסור אותה לנמען, אולם איש לא דרש את המכתב. מאחר וכתובת השולח לא נרשמה על המעטפה, נאלצו אנשי הדואר להתייחס למכתב כאל "מכתב אבוד". הוא הוחתם ב-13 באוקטובר בבית הדואר של חיפה, בו ביום הוא נשלח ליפו והוחתם בחותמת הדואר הרשום של יפו.



תחנתו הסופית של המכתב הייתה בירושלים, במשרד למכתבים מוחזרים (Returned Letter Office). לאחר חודש שלם במהלכו ניסו אנשי הדואר לשווא לאתר את שולח המכתב, הוא הוחתם בחותמת המיוחדת של המשרד אשר כללה את האותיות R.L.O.



מעטפה נוספת השמורה באוסף אלכסנדר היא מעטפה פילטאלית אשר הוכנה ונשלחה על פי בקשתו של ישראל אבני, אספן בולים אשר ליקט בשקדנות את חותמות בתי הדואר של תקופת המנדט הבריטי.



המעטפה הוחתמה בבית הדואר בפלוג'ה ב-22 בינואר 1944 באמצעות החותמת הראשונה של בית הדואר, אשר הייתה בשימוש מיום פתיחת בית הדואר ב-1 בנובמבר 1943 ועד ה-12 בפברואר 1944 (כעשרים יום לאחר מועד משלוח המכתב).



צידה האחורי של המעטפה.



בצידה האחורי של המעטפה הוטבעה החותמת של תל אביב בשעות הבוקר של ה-24 בינואר 1944. בשעות אחר הצהרים של אותו היום הוטבעה חותמת נוספת ממקום לא מזוהה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה