יום שישי, 3 ביוני 2022

החותמת המנדטורית של רעננה

במהלך תקופת השלטון הבריטי על ארץ ישראל הוקמו נקודות דואר ביותר ממאה ושלושים יישובים בכל רחבי הארץ. חלק מבתי הדואר נפתחו ביישובים וותיקים ומבוססים, ואחרים הוקמו ביישובים חדשים ודלי אוכלוסייה אשר עלו על הקרקע זמן קצר קודם לכן. אחד מאותם יישובים היה היישוב "רעננה", בו נפתחה בשנת 1931 סוכנות דואר, אשר שודרגה כעבור שלוש שנים למעמד של בית דואר.

משה רימר



רעננה
התושבים הראשונים של המושבה החקלאית רעננה עלו על הקרקע ב-2 באפריל 1922. היוזמה להקמת היישוב החלה בארצות הברית בשנת 1912, שם הוקמה חברה בשם "אחוזה א' ניו יורק" במטרה לקדם יישוב יהודים בארץ ישראל. השם "רעננה" נבחר בהשראת הפסוק "הִנְּךָ יָפֶה דוֹדִי אַף נָעִים, אַף עַרְשֵׂנוּ רַעֲנָנָה" מספר שיר השירים, פרק א' פסוק ט"ז.

בית הדואר של רעננה
ב-4 במרץ 1931 נפתחה ברעננה סוכנות דואר, וב-1 ביולי 1934 שודרג מעמדו של הדואר ברעננה לבית דואר, אשר פעל במקום עד תום תקופת המנדט הבריטי. הודעה לציבור שהתפרסמה בעיתונות (דבר, 3 ביולי 1934) תיארה את השירותים שהוצעו בבית הדואר המשודרג: "סוכנות הדואר במושבה נהפכה לסניף העוסק בכל עניני דואר ומקבל גם טלגרמות. סודר מרכז מיוחד כל יום מ-8 עד 12 ומ-4 עד 6."

לתפקיד מנהל בית הדואר מונה יהודי יליד טבריה בן 19 בשם דוד דהאן, שתואר כאדם בעל כישרונות, אשר שלט בכמה שפות, היה בעל מידות צנועות, והתחבב על כל המושבה. הוא שימש בתפקידו כארבע שנים עד שנפטר ממחלה בשנת 1938.

המעטפה השמורה באוסף אלכסנדר נשלחה מבית העולים ברעננה אל המדור לטיפול בעולה בסוכנות היהודית בחיפה.



המעטפה הוחתמה בבית הדואר של רעננה ב-31 במרץ 1948. האות B המשולבת בחותמת מלמדת כי המעטפה הוחתמה בשעות אחר הצהרים.



צידה האחורי של המעטפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה