יום שבת, 17 ביולי 2021

המכתבים לישראל שהוחרמו במצרים

באוסף אלכסנדר שמורים שלושה מכתבים שנשלחו בשלהי שנת 1950 ועברו דרך חתחתים בדרכם למדינת ישראל הצעירה. המכתבים היו חלק ממשלוח דואר שהוחרם על ידי מצרים בניגוד לכללי איגוד הדואר העולמי, ורק לאחר התערבות בין-לאומית הסכימו המצרים להחזירם.


משה רימר

תקלה אווירית ונחיתת חירום
ב-18 בספטמבר 1950 המריא מרומא מטוס של חברת "ט.וו.א." בדרכו לשדה התעופה לוד שבישראל. במטוס היו 14 נוסעים, ובתאי המטען הועמסו 21 שקי דואר (18 שקים של מכתבים ו-3 שקים של חבילות). תוך כדי טיסה התגלתה תקלה במנוע, והמטוס נאלץ לסטות מדרכו ולנחות נחיתת חירום בשדה התעופה של קהיר.

שלטונות מצרים בדקו את תאי המטען של המטוס והחרימו את 21 שקי הדואר שנשלחו לישראל. המטוס שהה במצרים מספר ימים עד אשר תוקנה התקלה והותר לו להמשיך בדרכו, אולם שקי הדואר המוחרמים נותרו בידי המצרים.

ב-27 בספטמבר 1950 פורסמה בעיתונות הישראלית ידיעה מטעם דואר ישראל ולפיה בשקים שהוחרמו היו דברי דואר שנשלחו מניו יורק, בוסטון, מדריד, רומא, ריו דה ז'נרו ובואנוס איירס (בשלב מאוחר יותר פורסם כי בשקי הדואר היו גם מכתבים מלונדון).

עיתון דבר, 27 בספטמבר 1950


אחד מן המכתבים שבאוסף אלכסנדר נשלח מארגנטינה, ושני המכתבים האחרים נשלחו מארצות הברית.



הצנזורה המצרית בפעולה
המכתבים שהוחרמו על ידי המצרים הועברו לידי הצנזורה הצבאית, אשר פתחה את המכתבים והחבילות ובדקה את תוכנם. על כל אחת מן המעטפות שנבדקו הוטבעה החותמת המזהה את הצנזור שביצע את הבדיקה.



בתום הבדיקה נאטמו המכתבים באמצעות סרט דביק.




המאבק להחזרת המכתבים
כבר בפרסום הראשון בעיתונות הישראלית נכתב כי מנהל הדואר הכללי פועל מול איגוד הדואר העולמי כדי לשחרר את שקי הדואר שהוחרמו. כחודש לאחר מכן שב הדואר הישראלי והודיע כי איגוד הדואר העולמי פועל לשחרור שקי הדואר והעברתם לישראל.

עיתון הצופה, 19 באוקטובר 1950


המצרים סרבו בעקשנות להיענות לדרישת איגוד הדואר העולמי, ונדרש לחץ נוסף ומתמשך מצד האיגוד ומצד שורה של מדינות ובראשן ארצות הברית עד אשר הם ניאותו לוותר. בחודש פברואר 1951 העבירו המצרים את שקי הדואר המוחרמים חזרה למדינות שמהן הם נשלחו, ולאחר מיון חוזר נשלחו המכתבים בהדרגה אל ישראל. בתחילת חודש מרץ 1951 פורסמה בעיתונות הישראלית ידיעה כי חלק מן המכתבים שהוחרמו הגיעו לארץ, וכי הדואר פועל למסירתם לנמענים.

עיתון חרות, 2 במרץ 1951



בצידה האחורי של המעטפה שנשלחה מארגנטינה הוטבעה חותמת של בית הדואר ביפו המעידה כי מכתב זה הגיע לישראל ב-27 בפברואר 1951.




אי אפשר בלי קוריוזים
כאשר הגיעו המכתבים לידי ציבור הנמענים, החלו לצוץ בעיתונות סיפורים הנובעים מן העיכוב הגדול שחל במשלוח המכתבים. כך לדוגמה פרסם עיתון הצופה את סיפורו של תושב חיפה שקיבל באיחור של חצי שנה את איגרת הברכה לשנה החדשה אשר נשלחה אליו מארצות הברית. במקום לקבל את האיגרת לפני ראש השנה, התקבלה האיגרת, אשר "יצאה ממצרים", כשלושה שבועות לפני חג הפסח.

עיתון הצופה, 6 במרץ 1951




המעטפות שבאוסף אלכסנדר
חזית המעטפה שנשלחה מבואנוס איירס, ארגנטינה.



צידה האחורי של המעטפה.



חזית המעטפה שנשלחה מניו יורק, ארצות הברית.



צידה האחורי של המעטפה.



חזית המעטפה שנשלחה מסן פרנסיסקו, ארצות הברית.



צידה האחורי של המעטפה.





תגובה 1:

  1. יפה. המכתבים מארגנטינה יחסית נדיר. ראיתי מכתבים בעיקר מארה"ב

    השבמחק