יום רביעי, 8 בספטמבר 2021

יציאת יהודי פולין לפלשתינה

גזיר עיתון שהתפרסם בפולין בשנת 1925 מציג תמונה של יהודים הצובאים על הרציף של תחנת הרכבת בוורשה בדרכם לארץ ישראל במסגרת העלייה הרביעית.

משה רימר






עליית גרבסקי
בחודש דצמבר 1923 מונה לתפקיד ראש ממשלת פולין פוליטיקאי פולני בשם ולדיסלב גרבסקי. בהיותו כלכלן בהכשרתו התמקד גרבסקי בשיפור מצבה הכלכלי הרעוע של פולין, ובנוסף לתפקידו כראש ממשלה הוא שימש גם כשר האוצר בממשלתו. גרבסקי יזם פעולות שונות לייצוב המטבע הפולני, טבע מטבע פולני חדש בשם זלוטי, וייסד את הבנק המרכזי של פולין. למרות צעדים אלו התקשה גרבסקי לייצב את ממשלתו, והוא נאלץ להתפטר בחודש נובמבר 1925.

כחלק ממדיניותו הכלכלית יזם גרבסקי שורה של מיסים והגבלות שכוונו במיוחד כנגד האוכלוסייה היהודית של פולין, ובעיקר כנגד הסוחרים היהודים. על האוכלוסייה היהודית הוטלו מיסים באופן מפלה, והופעלו כנגדם הנחיות מיוחדות שהגבילו את יכולתם לשרת במשרות ציבוריות, להתקבל ללימודים באוניברסיטה, או לנהל עסקים.

חוקים אלו עוררו רבים מקרב יהודי פולין את הרצון לעזוב את המדינה, וחלק מן העוזבים עשה את דרכו אל ארץ ישראל. כתוצאה מהחוקים שהנהיג גרבסקי עלו מפולין לארץ ישראל במהלך שנות ה-20 למעלה משלושים אלף יהודים. תקופה זו, שכונתה בשם "עליית גרבסקי", הייתה חלק מגל העלייה שנודע בשם "העלייה הרביעית".

העזיבה ההמונית של יהודי פולין הותירה את רישומה בעיתונות הפולנית, וזכתה לפרסום בכתבות ותמונות, דוגמת התמונה שהודפסה בגזיר העיתון השמור באוסף אלכסנדר.

התמונה מן העיתון הפולני
התמונה התפרסמה ב-28 במרץ 1925 תחת הכותרת "יציאת יהודי פולין לפלשתינה".



הכיתוב מתחת לתמונה מסביר כי "התמונה שלנו מראה את האירוע בתחנת הרכבת בוורשה, באחד המסעות ההמוניים של יהודי פולין לפלשתינה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה