יום שבת, 22 בינואר 2022

ובטח ישמח ויאמר שהחיינו

בול פתח תקווה, אשר עותק ממנו שמור באוסף אלכסנדר לצד מספר מכתבים וגלויות שבוילו בבול זה, היה הבול הראשון שהודפס במיוחד לשימוש באחת המושבות היהודיות בארץ ישראל בתחילת במאה ה-20. הופעתו של הבול הצבעוני והמרשים משכה את תשומת ליבם של היהודים בארץ ישראל ומחוצה לה, ועוררה בהם גאווה ותקווה.

משה רימר





בול פתח תקווה
בשנת 1909 הודפס בול צבעוני ויפה לשימוש אנשי המושבה פתח תקווה. לא ידוע מי צייר את בול פתח תקווה, אולם התוצאה הסופית הייתה מרהיבה. תחת עץ של תפוחי זהב שולבה מחרשה כבדה ומעמיקה, עם שתי ידיות וגלגלים, על רקע שדה חרוש. שם המושבה "פתח תקוה" באותיות עבריות, והערך הנקוב "14" בספרות ובאותיות עבריות (י"ד) השלים את העיצוב.



הבול הודפס ככל הנראה בחו"ל, באתר לא ידוע, בגיליונות גדולים של 77 בולים (7 שורות של 11 בולים כל אחת). רק גיליון אחד ידוע כיום כשהוא שלם, והתמונה המוצגת לקוחה מן המכירה הפומבית של בולי תל אביב בשנת 2021.

מקור התמונה בפריט מספר 30 במכירה פומבית מספר 49 של בולי תל אביב מ-16 בפברואר 2021


הבול, שערכו הנקוב היה 14 פארה, הודבק על מכתבים שנשלחו מן המושבה ונועד לשלם את ההוצאות של וועד המושבה אשר הוביל את המכתבים לבית הדואר האוסטרי ביפו. הסכם שנחתם בין הנהלת פתח תקווה ובין מנהלי הדואר האוסטרי קבע כי הדואר האוסטרי יוביל בחינם את הדואר שנשלח בין המושבות היהודיות השייכות לאותו מחוז, ובתמורה ישלחו אנשי המושבות את המכתבים שלהם לחוץ לארץ דרך הדואר האוסטרי.

מעטפה שנשלחה מפתח תקווה לבן שמן (שני יישובים באותו מחוז) באמצעות הדואר האוסטרי והועברה ליעדה ללא תוספת של בול אוסטרי, אלא רק עם הבול הפנימי של פתח תקווה. הדואר האוסטרי הגדיל לעשות והטביע את החותמת שלו על הבול הפנימי של המושבה היהודית. 


מקור לגאווה ותקווה
צבי הירשפלד נולד ב-1882 בריגה (שהייתה אז חלק מרוסיה). ב-1889 עלה לארץ ישראל עם משפחתו, אולם לאחר מות אביו בשנת 1892 נשלח לגור עם משפחת אמו בלונדון. הוא חזר לארץ ישראל כעבור ארבע שנים והתיישב בראשון לציון, שם נישא לברכה קרישבסקי בשנת 1901.

צבי הירשפלד


ב-13 ביולי 1910 שלח צבי הירשפלד מכתב לאדם ממכריו בשם אברהם דב בירנשטיין, אשר רכש חלקת קרקע בראשון לציון אולם המשיך להתגורר בסנקט פיטרסבורג שברוסיה. הירשפלד צירף למעטפה דוגמאות מן הבולים החדשים שהופיעו בפתח תקווה, והתייחס אליהם במכתבו:

"הנני שולח לך בזה שני בולים תווים מרקאות פוסט של המושבה פתח תקווה ובטח ישמח ויאמר שהחיינו, לומר הבולים האלו המה להפוסט הפנימי של פתח תקווה ומפתח תקווה ליתר המושבות, ובקרוב יופיע גם פה במושבתנו מרקאות כאלה ויתן הנותן שבקרוב יתחיל גם כסף עברי לעבור בשוקי ציון".

מידע נוסף
גרשון גרא, "ויכתבו עליו מכתב", בתוך: כל ההתחלות, ספריית מעריב, 1984, עמ' 81.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה