יום רביעי, 19 בינואר 2022

החותמת המנדטורית של כפר בהדרגה

במהלך תקופת השלטון הבריטי על ארץ ישראל הוקמו נקודות דואר ביותר ממאה ושלושים יישובים בכל רחבי הארץ. חלק מבתי הדואר נפתחו ביישובים וותיקים ומבוססים, ואחרים הוקמו ביישובים חדשים ודלי אוכלוסייה אשר עלו על הקרקע זמן קצר קודם לכן. אחד מאותם יישובים חדשים היה "כפר בהדרגה", בו נפתחה בשנת 1944 סוכנות דואר מקומית. המכתבים שנשלחו מכפר בהדרגה ושמורים באוסף אלכסנדר מתעדים בנוסף לחותמת הדואר גם מעט מרוח התקופה בה הם נשלחו.

משה רימר


התיישבות בהדרגה
בתחילת שנות השלושים יזמה הנהגת היישוב תכנית שזכתה לכינוי "התיישבות האלף", אשר נועדה ליישב אלף משפחות ביישובים חקלאיים חדשים אשר יתבססו על טיפוח מטעים ובעיקר פרדסי תפוזים. בחוסר תקציב מומשה התוכנית באופן חלקי, ובמסגרתה עלו על הקרקע רק 437 משפחות.

על מנת להקל על הקמת היישובים החדשים, ולסייע לכלכלת המתיישבים בחודשים הראשונים שלאחר העלייה על הקרקע, תוכננו במסגרת "התיישבות האלף" שני מסלולי התיישבות:

כמחצית מן המשפחות קיבלו מיד עם העלייה על הקרקע מימון מלא שכלל בית מגורים ו-15 דונם של קרקע חקלאית, חצייה נטועה העצי הדר וחצייה יועד להקמת משק עזר. למסלול זה הופנו המשפחות שהיו חזקות מבחינה כלכלית, ואשר יכלו לעמוד בהחזר ההלוואה של סכום המימון המלא.

יתר המתיישבים עלו על הקרקע במסלול שכלל מימון של בית המגורים ומחצית ממשבצת הקרקע, זו שנועדה להקמת משק עזר. המוסדות המיישבים רכשו והכינו עבורם שטחי קרקע נוספים שנועדו נטיעת המטעים, אולם אלו ניתנו למתיישבים רק לאחר התבססותם במשק הקיים. הכוונה הייתה שאותם מתיישבים יתפרנסו מעבודה כפועלים חקלאיים במשקים קיימים, יצברו ניסיון והון יסודי, ויוכלו לממן במועד מאוחר יותר את מלא ההלוואה על החלקה השלמה שיועדה להם. מסלול זה זכה לשם "התיישבות בהדרגה".

כפר בהדרגה
המוסדות המיישבים הקימו את היישובים החדשים שעלו על הקרקע כחלק מ"התיישבות האלף" סמוך ליישובים חקלאיים ומרכזים עירוניים וותיקים, אשר יכלו לספק פרנסה לפועלים החקלאיים שהצטרפו לתוכנית במסגרת מסלול "התיישבות בהדרגה". כך לדוגמה הוקמו כפר ביל"ו וגבתון סמוך לרחובות, ונטעים ובית עובד הוקמו ליד נס ציונה. צופית הוקמה ליד כפר סבא, כפר הס הוקם ליד תל מונד, רשפון ליד הרצליה, גבעת ח"ן ליד רעננה, וגני עם ליד מגדיאל.

מרבית הקבוצות אשר עלו על הקרקע במסגרת היישובים החדשים התארגנו קודם לכן והמתינו לרכישה האדמה שתאפשר להם להתיישב בפועל. בחלק מן המקרים קיבל היישוב את שמה של הקבוצה שעלתה על הקרקע.

מדרום לפתח תקווה נרכשה משבצת קרקע גדולה אשר אפשרה להקים שני יישובים חדשים. בקצה המערבי של חלקת הקרקע התיישבו חברי קבוצת "היובל", אשר עלו על הקרקע כחלק מן התוכנית של מסלול המימון המלא. בקצה המזרחי של חלקת הקרקע עלו על הקרקע קבוצה של מתיישבים בודדים כחלק מתכנית "התיישבות בהדרגה". מאחר ולאנשי קבוצה זו לא היה שם מוכן מראש, והיה צריך לרשום שם במסמכי ההלוואות והבעלות על הקרקע, רשם עורך הדין שמילא את המסמכים את שם היישוב בתור "כפר בהדרגה".

"היובל" ו-"כפר בהדרגה" עלו על הקרקע בשנת 1935.

בית הדואר של כפר בהדרגה
ב-24 בספטמבר 1944 נפתחה בכפר בהדרגה סוכנות דואר מרמה ג'. החותמת העיקרית ששימשה את סוכנות הדואר הוכנסה לשימוש ב-1 בדצמבר 1944, ופעלה עד הפסקת פעילותו של דואר המנדט הבריטי ב-30 באפריל 1948.




דוגמה למכתב שנשלח מבית הדואר של כפר בהדרגה בחודש נובמבר 1945.



המפקח על התעשייה הקלה
אספני תולדות הדואר מלקטים דברי דואר מהם ניתן ללמוד פרטים הנוגעים לפעילות בתי הדואר, לתעריפי המשלוח, ולחותמות ששימשו פקידי הדואר. במבט היסטורי ניתן ללמוד מפריטים אלו לא רק על פעילות הדואר, אלא גם על אורחות החיים והאירועים ההיסטוריים והחברתיים שהתרחשו באותה עת. העדויות המשולבות במכתבים ובגלויות "משיחות לפי תומן", והן מספקות מבט ממקור ראשון ולא מעוות על מציאות החיים של שולח המכתב.

דוגמה לתופעה זו היא גלויה שנשלחה מבית הדואר של כפר בהדרגה ב-6 במרץ 1945, ונועדה אל המפקח על התעשייה הקלה בתל אביב.



עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, וניתוקה של ארץ ישראל ממערך האספקה הבין-לאומי, ארגנה ממשלת המנדט הבריטי מערך של פיקוח כלכלי שהסדיר בחוק וניהל בפועל את מערך הייצור והאספקה האזרחיים בארץ ישראל. מערך הפיקוח התבסס על שורה של מחלקות ממשלתיות ששלטה כל אחת על קבוצה של ענפים במשק הארץ ישראלי. מחלקת המפקח על התעשיות הקלות הוקמה בשנת 1942 וטיפלה בכמה ענפי תעשייה ומסחר קטנים דוגמת טקסטיל, נייר ומוצריו, חומרים פלסטיים וקוסמטיקה. המפקח על התעשיות הקלות הפעיל מערך הדוק וקפדני של פיקוח על ייצור ושיווק המוצרים שבתחום אחריותו, ולמעשה לא ניתן היה לרכוש או להשיג את המוצרים האלו בלי היתר ורישיון מתאים.

תוכן הגלויה
תוכן הגלויה השמורה באוסף אלכסנדר ממחישה את מידת המעורבות וההשפעה של הממונה על התעשייה הקלה בחיי היום יום של כל אחד מן האזרחים:

פתח תקוה 4.3.45
לכבוד מפקח על התעשייה הקלה בתל אביב
אני פונה בבקשה אל כבודו לשלוח לי רישיון לשרשרת לאופניים שלי, היות ואני זקוק להם מאוד. כיון שאני גר 5 קילומטר מהמושבה, ואני בתור חקלאי מוביל פעמיים ביום תוצרת חקלאית, והשרשרת שלי יורדת בכל פעם ושוברת לי את השפיצים. אצלכם נמצא הבקשה שלי ומספר האופניים הם 33693. מספר הרישיון 232, ע"י הפירמה בורגר פתח תקוה. הכתובת שלי ברינג ישראל, דואר הדרגה על יד פתח תקוה.


הגלויה נשלחה בסוכנות הדואר של כפר בהדרגה והוחתמה ביום 6 במרץ 1945.




הבקשה התקבלה במשרדי המפקח על התעשייה הקלה ב-8 במרץ 1945.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה