יום שלישי, 22 בפברואר 2022

ספינה ישראלית עוגנת בגאנה

באוסף אלכסנדר נשמרו, לצד פריטים נדירים ויקרי ערך מתולדות הדואר של ארץ ישראל, גם מכתבים וגלויות שקיבל צבי אלכסנדר ז"ל בדואר ממכריו וידידיו. על אחת הגלויות שהתקבלה בשנת 1973 מגאנה שבמערב אפריקה הודבק בול עם קשר ישראלי מפתיע.

תודה למר ניסים אלפסי על עזרתו בהכנת הכתבה.

משה רימר


מחפשים נפט בגאנה
לאורך מרבית חייו עסק צבי אלכסנדר ז"ל בתחום חיפושי הנפט בעולם, ועמד בקשר עם גורמים שונים, ישראלים וזרים, שפעלו בתחום זה. בחודש ספטמבר 1973 קיבל צבי גלויה מאחד ממכריו אשר עבר להתגורר עם משפחתו בגאנה כחלק מעבודתו בתחום חיפושי הנפט. השולח סיפר על הדרך בה התאקלם במקום מגוריו החדש וסיים את מכתבו בברכת "שנה טובה וברוכה, שנת מציאת נפט, סוף סוף".



בצידה האחורי של הגלויה משולבת תמונה תיירותית המציגה נוף אופייני לאזור גאנה.



הנקודה המעניינת בפריט הבולאי הזה טמונה דווקא בבול המודבק בפינה הימנית העליונה של חזית הגלויה. הבול הוחתם בבית הדואר של אקרה, עיר הבירה של גאנה.



הבול המוקדש לנמל טמה
העיר טמה שוכנת כעשרים ושבעה קילומטרים מזרחית לעיר אקרה, בירת גאנה. נמל טמה הוא הגדול מבין שני נמלי הים של המדינה, והוא משמש כנמל המעבר העיקרי לסחורות המיועדות למדינות שבפנים יבשת אפריקה, דוגמת בורקינה פאסו, מאלי, ניג'ר ועוד. נמל טמה, אשר נחנך רשמית בשנת 1962, נבנה ביוזמת הנשיא הראשון של גאנה, ד"ר קוואמה נקרומה, שראה בהקמתו צעד חשוב לקידום ולפיתוח כלכלת המדינה.

בשנת 1967 הנפיק דואר גאנה בול שהוקדש להשלמת הבנייה של מזח מספר 2 בנמל טמה. המזח החדיש צויד במנופים מתקדמים, ששיפרו מאוד את קצב העבודה בנמל ואת יכולתו לטפל באניות מכולה גדולות.



הבול עוצב על פי תמונה שצולמה בנמל טמה. רצה הגורל ובעת צילום התמונה עגנה במקום ספינה ישראלית בשם "שקמה", אשר הייתה שייכת לחברת צים. מבט מעמיק בבול מגלה כי על ארובת הספינה צבועים שני פסים כחולים, סימלה של חברת צים.



הספינה "שקמה"
הספינה שקמה נבנתה בגרמניה בשנת 1961 כאניית מטען שנועדה להובלת בולי עץ. היא הועברה למדינת ישראל כחלק מהסכם השילומים עם גרמניה.



בשנים 1974 עד 1975 היא הפליגה תחת דגל ליבריה ושמה היה Pine, אולם בשנת 1975 היא הוסבה לשמש כאניית מכולות ושוב הפליגה תחת דגל ישראל ונקראה בשם "שקמה". ב-25 במאי 1981, במהלך הפלגה בים האדום מנמל אילת לנמל דרבן שבדרום אפריקה, אירעה בספינה תקלה אשר גרמה לה להתהפך ולטבוע. האירוע הסתיים ללא נפגעים מאחר וצוות הספינה הספיק לנטוש בזמן והוא נאסף על ידי ספינה שוודית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה