יום ראשון, 20 בפברואר 2022

מכתב מצרי לחזית ארץ ישראל

יום לאחר הכרזת מדינת ישראל חצה הצבא המצרי את קו הגבול של חצי האי סיני ופלש לשטחה של ארץ ישראל. הכוח המצרי נע בשני צירים עיקריים, האחד לאורך החוף והשני לכיוון הרי חברון במטרה להכניע את מדינת ישראל שזה אתה נוסדה. מעטפה השמורה באוסף אלכסנדר מעידה על ההיערכות המצרית למלחמה ועל גורלו של הצבא הפולש.

משה רימר


מכתב ממצרים לחייל בחזית
ב-20 בדצמבר 1948 נשלח מאחד מבתי הדואר במצרים מכתב שנועד לחייל ששירת בחזית פלסטין.



בחזית המעטפה נרשם שם המכותב "חוסיין עטה חוסיין, הבטליון השני של הרג'ימנט השמיני" ("בטליון" זו מסגרת ארגונית בסדר גודל של גדוד, "רג'ימנט" זו מסגרת ארגונית בסדר גודל של חטיבה).



השולח ציין בחזית המעטפה כי המדובר ב-"דואר מלחמה" (באריד אל חארב), כלומר "דואר צבאי", ולפיכך לא היה צורך להדביק בול על המעטפה כדי לשלוח את המכתב.

بريد الحرب (באריד אל חארב) 


המכתב נותב דרך בית הדואר של קהיר, הוחתם ב-21 בדצמבר 1948, ונשלח את החזית.



האם המכתב הגיע ליעדו?
בחינת המעטפה משני צדדיה אינה מגלה כל סימן או חותמת המעידה על ניתוב המכתב בדרכו אל החזית.



העדות היחידה לכך שהמכתב אכן הגיע אל קו החזית רשומה בכתב יד, בעברית, בחלקה התחתון של חזית המעטפה.

המכתב נמצא בעוג'ה-אל-חפיר בתוך עמדה

ב-22 בדצמבר 1948 פתחו כוחות צה"ל בדרום הארץ במבצע רחב היקף אשר כונה בשם "מבצע חורב". מטרת המבצע הייתה להדוף את הצבא המצרי אל מחוץ לגבולות ארץ ישראל. אחד המאמצים של הכוחות הלוחמים נועד לכבוש את אזור עוג'ה אל חפיר (ניצנה) ולהדוף את הכוחות המצריים שהתבצרו במקום. המתקפה הראשונה, שנערכה ב-26 בדצמבר בשעות אחר הצהריים, ונכשלה ונהדפה על ידי המצרים, אולם למחרת, ב-27 בדצמבר, חודשה המתקפה בשעות שלפנות בוקר ומשלטי עוג'ה אל חפיר נכבשו על ידי צה"ל.

כוחות מבצע חורב סמוך למעבר ניצנה

באחת העמדות התגלתה המעטפה שנלקחה שלל על ידי חיילי צה"ל. ההערה שנרשמה בשולי המעטפה מעידה כי הדואר הצבאי המצרי אכן פעל היטב, והמכתב שעזב את קהיר ב-21 בדצמבר הגיע לידי החייל בקו החזית בתוך זמן קצר, לא יאוחר מיום 26 בדצמבר 1948.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה