יום חמישי, 10 במרץ 2022

גלויה מן הספינה "טירול"

אחת הגלויות השמורות באוסף אלכסנדר נשלחה בשנת 1903 ממשרד הדואר שהותקן על ספינת הנוסעים "טירול" אשר הייתה בבעלות חברת הספנות "הלוייד האוסטרי". חותמת נדירה זו מהווה תיעוד לפעילותה הענפה של חברת הספנות האוסטרית אשר שלטה בחלק ניכר מן התעבורה הימית במזרח הים התיכון בתקופה שקדמה למלחמת העולם הראשונה.

משה רימר


חברת הלוייד האוסטרי
חברת הלוייד האוסטרי (Österreichischer Lloyd) נוסדה בשנת 1833 על ידי קבוצה גדולה של חברות מסחריות, אשר כללו 19 חברות ביטוח ובנקים, בתוספת 127 בעלי מניות פרטיים. החברה נוסדה בעיר טריאסט לאחר קבלת רישיון מן הממשל האוסטרי. בשנת 1836 החלה החברה להפעיל קווי ספנות למזרח הים התיכון, אל שטחי האימפריה העות'מאנית, ושנה זו מקובלת כשנת ההקמה של חברת הלוייד האוסטרי. בשנת 1844 רכשה החברה את השליטה על קווי הספנות שפעלו על נהל הדנובה, ובשנת 1845 היא הפכה למובילה הרשמית של שירות הדואר הממלכתי של אוסטריה. עם חנוכת תעלת סואץ בשנת 1869 התרחבה החברה ופיתחה בהדרגה מספר קווי ספנות שהפליגו למזרח הרחוק, כולל בומביי, כלכותה ושנגחאי.

חברת הלוייד האוסטרי נחשבה לחברה מבוססת ואמינה, אשר הפעילה ספינות קיטור מדגמים חדישים והציעה לנוסעיה תנאים נוחים במסעות למזרח.

הספינה טירול
ספינת הקיטור טירול (SS Tirol) הושקה ב-28 בספטמבר 1901, ונכנסה לשירות כספינת נוסעים בחברת הלוייד האוסטרי ב-5 בינואר 1902. זו הייתה אחת הספינות החדישות ביותר של החברה, והיא הציעה לנוסעיה תנאים מפוארים ונוחים במסעם מנמל טריאסט אל ארצות המזרח. הספינה הופעלה הן בקווי השיט הארוכים למזרח הרחוק, והן בקווי השיט אל מצרים וארץ ישראל.

הספינה "טירול" כאניית נוסעים בשנת 1910 


הגלויה שנשלחה מן הספינה
אחד השירותים שהוצעו לנוסעים אשר הפליגו בספינות הלוייד האוסטרי היה גישה נוחה לבית דואר, בו יוכל הנוסע לשלוח את מכתביו. גם על סיפון הספינה "טירול" פעל בית דואר שכזה, בו הופעלה חותמת מיוחדת ששימשה לביטול הבולים. באוסף אלכסנדריה שמורה גלויה נדירה שנשלחה על סיפון ה"טירול".



מקריאת נוסח ההודעה שרשם השולח בצידה האחורי של הגלויה, וניתוח החותמות המוטבעות עליה, ניתן להבין כי הנוסע מילא את הגלויה במהלך ההפלגה בספינה "טירול" ביום ראשון ה-6 בספטמבר 1903 (Dimanche, 6 Sept 03).



למחרת היום הוא מסר את הגלויה לבית הדואר שפעל על סיפון הספינה, שם הוטבעה על הבול ב-7 בספטמבר חותמת שכללה את שם הספינה "טירול" (Tirol) וקיצור שם החברה "הלוייד האוסטרי" (OE. LLOYD).



באותו יום עגנה הספינה "טירול" בנמל יפו, והגלויה הועברה על ידי צוות הספינה להמשך טיפול בבית הדואר האוסטרי של יפו (JAFFA OESTERRICHISCHE POST).



הגלויה הגיעה לבית הדואר של הכפר פלורייר (Fleurier) שבמערב שוויץ כעבור תשעה ימים, והוחתמה שם ב-16 בספטמבר 1903.




צידה האחורי של הגלויה



גורלה של הספינה טירול
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הוחרמה הספינה מידי חברת הלוייד האוסטרי והועברה לשימושו של הצי האוסטרי. היא הוסבה לאניית בית חולים, והובילה פצועים מאזור הבלקן, שם נלחם הצבא האוסטרי נגד הצבא הסרבי. ב-16 באפריל 1916 נפגעה ה"טירול" ממוקש ימי בים האדריאטי, נגררה לשיפוצים בנמל פולה, וחזרה לשירות כאניית בית חולים ב-7 באוקטובר 1916.

הספינה "טירול" כאניית בית חולים במהלך מלחמת העולם הראשונה


בשנת 1919, בתום מלחמת העולם הראשונה, העבירו האוסטרים המובסים את הספינה לידי האיטלקים המנצחים כחלק מן הפיצויים שהם נדרשו לשלם. בשנת 1927 הספינה הוצאה מן השירות ונגרטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה