יום שני, 28 במרץ 2022

החותמת המנדטורית של תרשיחא

במהלך תקופת השלטון הבריטי על ארץ ישראל הוקמו נקודות דואר ביותר ממאה ושלושים יישובים בכל רחבי הארץ. חלק מבתי הדואר נפתחו ביישובים וותיקים ומבוססים, ואחרים הוקמו ביישובים חדשים ודלי אוכלוסייה אשר עלו על הקרקע זמן קצר קודם לכן. אחד מאותם יישובים היה הכפר הערבי תרשיחא, בו נפתחה בשנת 1944 סוכנות דואר מטיפוס ב.

משה רימר




תרשיחא
קיומו של הכפר תרשיחא ידוע החל מן המאה ה-12, והוא מוזכר בתעודות מקרקעין מן התקופה הצלבנית. מקור שמו של הכפר אינו ברור, ומסורות עממיות שונות מייחסות את השם לאירועים אגדיים שונים מן ההיסטוריה. במחצית שנות השלושים של המאה ה-20 התגוררו בתרשיחא כ-2,500 תושבים, מהם כ-2,000 מוסלמים וכ-500 נוצרים.

בית הדואר של תרשיחא
ב-21 בפברואר 1944 נפתחה בכפר סוכנות דואר מטיפוס ב, והמשיכה לפעול ברציפות עד סגירת שירותי הדואר של המנדט הבריטי ב-30 באפריל 1948.

אחת המעטפות השמורות באוסף אלכסנדר היא מעטפה פילטאלית אשר הוכנה ונשלחה על פי בקשתו של ד"ר הוקסטר מחיפה, אחד הבולאים המובילים בארץ ישראל של תקופת המנדט.



המעטפה הוחתמה בבית הדואר של תרשיחא ב-22 במאי 1947. האות A המשולבת בחותמת מלמדת כי המעטפה הוחתמה בשעות הבוקר.



החותמת שהוטבעה בצידה האחורי של המעטפה מלמדת על המשך תהליך הטיפול בהעברת המכתב.



המכתב נותב דרך בית הדואר של עכו, שם הוחתמה המעטפה באותו יום בשעות אחר הצהרים.



מעטפה נוספת השמורה באוסף אלכסנדר גם היא מעטפה פילטאלית, אשר הוכנה ונשלחה על פי בקשתו של ישראל אבני, אספן בולים אשר ליקט בשקדנות את חותמות בתי הדואר של תקופת המנדט הבריטי.



המעטפה הוחתמה בבית הדואר בתרשיחא ב-15 בפברואר 1945 בשעות אחר הצהרים.



החותמות בצידה האחורי של המעטפה מלמדות על הנתיב בו היא הועברה ליעדה.



כעבור יומיים, בשעות הבוקר של ה-17 בפברואר 1945 הוחתמה המעטפה בבית הדואר של עכו. יום לאחר מכן, ב-18 בפברואר 1945 בשעות אחר הצהרים, היא הגיעה לתל אביב.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה