יום רביעי, 11 במאי 2022

לונץ מוכר ספרים (או לפחות מנסה)

גלויה השמורה באוסף אלכסנדר פותחת צוהר להכרת הדרך בה ניסה ההיסטוריון הירושלמי העיוור, אברהם משה לונץ, לשווק ברחבי העולם היהודי את הספרים שכתב.

משה רימר



אברהם משה לונץ
אברהם משה לונץ נולד בשנת 1854 בעיר קובנה, אשר הייתה אז חלק מן האימפריה הרוסית. בשנת 1869 הוא עלה עם הוריו לארץ ישראל והתיישב בירושלים, שם למד בישיבת עץ חיים. 



בשנת 1873 החל לפרסם מאמרים בעיתון החבצלת, תוך שהוא מתמקד בנושאים גאוגרפיים והיסטוריים הקשורים לארץ ישראל. בשנת 1876 כתב לונץ את ספרו "נתיבות ציון וירושלים", ובשנת 1891 פרסם מורה דרך ראשון לירושלים בשפה העברית. בין השנים 1895 ועד 1915 הוציא לונץ לאור מידי שנה את "לוח ארץ ישראל", שכלל לוח שנה בתוספת נספחים רבים, החל ממדריך שימושי לתחומי חיים שונים בארץ ישראל וכלה בסקירה של יצירות ספרותיות מקומיות.



בגיל 23 החלה ראייתו להתדרדר, ולמרות מאמצי הרופאים בווינה ובפריז, לשם נסע לשם ריפוי, הוא התעוור כעבור כשנתיים. למרות עיוורונו המשיך לונץ לעסוק במחקר היסטורי וגאוגרפי של ארץ ישראל, תוך שהוא מתפרנס ממכירת הספרים והפרסומים שהוציא לאור.

הגלויה השמורה באוסף אלכסנדר
במאמץ לאתר שווקים חדשים לפרסומים שהוציא לאור, נהג אברהם משה לונץ לפנות לגורמי מפתח ברחבי העולם היהודי ולנסות להיעזר בהם במכירת הספרים. דוגמה למענה על פנייה שכזו קיימת בגלויה השמורה באוסף אלכסנדר.



הגלויה נשלחה בשנת 1896 מן העיר דה מוין, בירת מדינת איווה שבארצות הברית, ונועדה ללונץ שישב בירושלים. השולח, הרב אשר ליפמן זרחי, שימש באותה עת כרב של קהילת דה מוין. הוא נולד בקובנה ב-1864 והוסמך לרבנות בישיבת וולוז'ין. בשנת 1893 היגר הרב זרחי לארצות הברית, שם שימש כרב בית כנסת בברוקלין. ב-1894 התמנה לרב של קהילת דה מוין באיווה, ונחשב לאחד מחשובי הרבנים האורתודוכסים בארה"ב. בשנת 1903 מונה לרב של קהילת לואיוויל שבקנטקי, שם נפטר בשנת 1932.

קברו של הרב אשר ליפמן זרחי בלואיוויל שבקנטקי


הגלויה נשלחה מבית הדואר של העיר דה מוין ב-11 באוגוסט 1896.



לא ברור באיזה תאריך הגיעה הגלויה לבית הדואר בירושלים, כיוון שעם הגעתה לסניף הדואר התורכי ברובע היהודי בירושלים הוטבעה עליה החותמת התלת לשונית (שכללה את המילה "ירושלים" באותיות עבריות), אשר לא הכילה את התאריך. זהו שימוש לא שכיח בחותמת זו כחותמת הגעה.



כאשר הגיעה תשובתו של הרב זרחי לידיו של לונץ, היא בוודאי גרמה לו אכזבה. הרב זרחי כתב כי אין באפשרותו לאתר בקרב חברי קהילתו קונים ללוח ארץ ישראל, אותו שלח לו לונץ.

את הלוח א"י לשנת תרנ"ז הגיעני בעתו, ולדאבון לבי אין באפשרי להשיג קונים עבורו בעירי, יען כי שוחרי שפת עבר מעטים המה, והחפץ בו פונה אל מוכרי הספרים בעיר ניו יורק, כמפורסם במודעות של מעלת כבודו בארצנו. את המחיר לא אדע איך להגיע ליד כבוד מעלת ערכו, אך אדמה אשר בקרוב יושלח מפה מעות א"י ליד ועד הכולל ואשלח את המחיר... השוכן בשמים יברך את כבוד ידידי המחבר בשנה טובה ומאושרה, כתיבה תמה טובה ונעימה...

 




 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה