יום ראשון, 12 ביוני 2022

המכתב שנתקע במלחמת העצמאות

הלחימה שפרצה בארץ ישראל במלא עוצמתה עם סיום תקופת המנדט ופינוי כוחות הצבא הבריטי, פגעה בכל חלקה טובה, ועשתה שמות בחיים האזרחיים והכלכליים של תושבי הארץ. מעטפה השמורה באוסף אלכסנדר מעידה על חלק מן הקשיים עימם נאלצו התושבים להתמודד בימים הסוערים של מלחמת העצמאות.

משה רימר


חברת הביטוח יורקשייר בע"מ
חברת הביטוח יורקשייר (The Yorkshire Insurance Company) נוסדה בשנת 1824 בעיר יורק שבצפון אנגליה. במקור היא נקראה בשם "חברת יורקשייר לביטוח שרפות ולביטוח חיים" (The Yorkshire Fire and Life Insurance Company), והיא הפעילה את שירותי הכיבוי בעיר יורק עד שאלו עברו לאחריות העירייה בשנת 1876. בשנת 1908 החליפה החברה את שמה ל"חברת הביטוח יורקשייר". בתקופת המנדט הבריטי פתחה החברה סניף בארץ ישראל, והתמחתה בשירותי ביטוח לחברות ולמפעלים. בשנת 1968 נרכשה החברה על ידי חברת ביטוח אחרת וחדלה מלפעול באופן עצמאי.

שלט של חברת הביטוח יורקשייר


בתחילת חודש מאי 1948, עם התגברות מעשי האיבה ברחבי ארץ ישראל, החלה החברה לשלוח מכתבים ללקוחותיה בהם הבהירה כי פוליסת הביטוח שמכרה להם אינה מתאימה עוד לתנאים השוררים בארץ:
"אנו מפנים את תשומת לבך לתנאי הפוליסה ומצטערים שעלינו לתת לך, החל מהיום, שבעה ימי התרעה לפני ביטול הפוליסה... פעולה זו מחויבת מן העובדה שאירועי התקופה הנוכחית חורגים בבירור מתנאי הביטוח מפני מהומות כפי שהם מוגדרים בפוליסה... אם לא תתקבל תגובה ממך במהלך השבועיים הקרובים נניח כי אתה מסכים לחידוש הפוליסה הקיימת למעט סעיף הביטוח נגד נזקי מהומות... החזר הפרמיה לה אתה זכאי יחושב על ידינו ויעמוד לרשותך..."

שירותי הדואר בתקופת המעבר
לקראת המועד בו הסתיימה תקופת שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל סגרו השלטונות בהדרגה את כל השירותים הממשלתיים ובכלל זה את שירותי הדואר. על מנת למלא את החלל שנוצר, הוחלט על ידי מוסדות מנהלת העם להמשיך ולהפעיל את שירותי הדואר ביישובים היהודיים במימון ובניהול עצמי. מנהלת העם שילמה את משכורתם של פקידי הדואר ביישובים היהודים, הנפיקה בולי דואר זמניים על בסיס תוויות של הקרן הקיימת, והכינה חותמות דואר מיוחדות עבור 80 בתי הדואר שפעלו ברחבי הארץ. שירות זה עמד לרשות היישוב היהודי בתקופה המכונה "תקופת המעבר", אשר ארכה כשבועיים עד להכרזת מדינת ישראל ותחילת פעילותו של דואר ישראל.

דואר מנהלת העם עסק בהובלת דברי דואר בין היישובים היהודיים, אולם לא הייתה באפשרותו להגיע אל מכותבים שהתגוררו ביישובים או בשכונות שהיו בשליטה ערבית. לפיכך, כאשר נדרש דואר מנהלת העם לטפל במכתב ששלחה חברת הביטוח יורקשייר מחיפה ללקוח שהתגורר בנצרת, לא היה באפשרותה לעמוד במשימה.

החברה הערבית לסיגריות ולטומבק בע"מ
במהלך שנות השלושים פעלה בעיר נצרת חברה למוצרי טבק אשר נקראה בשם "החברה הערבית לסיגריות ולטומבק בע"מ". בשנת 1940 החלה החברה לגדל בעצמה את צמחי הטבק הדרושים לה, ובשנת 1943 עמדו לרשותה 400 דונם של צמחי טבק וירג'יניה בהרי הגליל בקרבת נצרת. החברה עסקה באריזת קופסאות של סיגריות וחפיסות של טבק חתוך. החברה הערבית לסיגריות המשיכה לפעול בנצרת גם לאחר כיבוש העיר במלחמת העצמאות.

פועלים אורזים סיגריות בחברה הערבית בנצרת 


נשים אורזות טבק בתפזורת בחברה הערבית לסיגריות בנצרת


תווית של קופסת סיגריות משנת 1937


המכתב שנשלח בדואר מנהלת העם
כאמור, בתחילת חודש מאי 1948 שלחה חברת הביטוח יורקשייר מחיפה מכתב רשום אל החברה הערבית לסיגריות בנצרת. המכתב נמסר בבית הדואר שפעל בחיפה, וטופל על ידי פקידי הדואר היהודיים שהועסקו על ידי מנהלת העם. על המעטפה הודבקו בולים של מנהלת העם בערך נקוב כולל של 25 מיל (10 מיל עלות מכתב רגיל בתוספת 15 מיל עבור דמי הרישום), והם הוחתמו בחותמת הגומי של מנהלת העם. חותמת מנהלת העם לא כללה תאריך, כך שלא ניתן לדעת באיזה יום בדיוק נשלח המכתב.



בשלב מסוים התברר לאנשי הדואר כי לא ניתן להגיע אל נצרת הנמצאת בשטח שבשליטה ערבית, ולא ניתן למסור המכתב לנמען. על המכתב הוטבעה חותמת ובה המילים "להחזיר לשולח אין שירות".



בצידה האחורי של המעטפה הוטבעה חותמת נוספת בנוסח "להחזיר אל", בתוספת חץ שהצביע על כתובת השולח. 



המעטפה הוחזרה לבית הדואר של חיפה, שם הוטבעה עליה חותמת חיפה של דואר ישראל מתאריך 29 ביוני 1948.



נצרת נכבשה על ידי צה"ל ב-16 ביולי 1948, במסגרת מבצע דקל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה