יום שלישי, 14 ביוני 2022

מגדל אנטוניה

מבנה עתיק, הניצב לאורך הדרך המוליכה משער האריות מערבה אל דרך הייסורים, היה בעבר אתר תיירות חשוב שמשך אליו בעיקר את תשומת ליבם של הצליינים הנוצרים. במקום זה זיהו התיירים את שרידיה של מצודת האנטוניה, מקום המשפט המסורתי של ישוע. עם השנים איבד האתר מחשיבותו ורק מעטים טורחים עדיין לפקוד את המקום.

משה רימר







מגדל אנטוניה
על פי המתואר בספרי הברית החדשה מסרו הכוהנים את ישוע לידי המושל הרומאי פונטיוס פילאטוס, אשר חקר אותו ודן אותו למוות בצליבה. בספר הבשורה על פי יוחנן (פרק י"ח פסוק 28) נכתב כי המשפט נערך ב"בית הממשל", והמסורת הנוצרית זיהתה החל בתקופה הצלבנית את "בית הממשל" במבנה ששימש את המושל המוסלמי מצפון להר הבית.

לאורך מרבית הזמן במאות השנים האחרונות לא יכלו הצליינים לבקר במבנה בו שכנו אנשי צבא מוסלמים, וכתחליף התפתחה המסורת אשר הצביעה על המבנה העתיק שניצב בקרבת דרך הייסורים כעל חלק משרידי מצודת אנטוניה, מצודת הצבא הרומאי בתקופת ימי בית שני.

השרידים של המבנה הציורי משכו מאז מחצית המאה ה-19 את תשומת ליבם של ציירים וצלמים רבים, שבחרו להנציח ביצירותיהם את הקמרון שנבנה מעל תוואי הדרך, המגדל המרובע שהתנוסס בפינת המבנה, ובעיקר את שבעת נדבכי האבן הגדולים ששולבו בו.



נדבכי האבן הגדולים שבלטו מאוד בסגנונם החריג והמיוחד על רקע יתר חלקי המבנה היוו את אחת הסיבות העיקריות להתפתחות המסורת אודות "מגדל האנטוניה". כך לדוגמה כתב החוקר ג'יימס אדוארד הנאואר "לעיתים קרובות מצביעים על קשת זו כ'מגדל אנטוניה'. למעשה אין להוציא מכלל אפשרות ששבעת הנדבכים התחתונים אכן שייכים למבצר אנטוניה".



בשלהי המאה ה-19 פינה הצבא העות'מאני את המבנה בו זיהתה המסורת את מצודת אנטוניה, והמקום הפך לבית ספר לבנים שנקרא בשם "בית ספר עומריה". לתיירים הנוצרים ניתנה האפשרות לבקר במקום, והאתר של מגדל אנטוניה ירד מגדולתו ואיבד את חשיבותו כאתר תיירות ופולחן.



מדרסת מועט'מיה
המבנה בעל הקמרון ונדבכי האבן הגדולים הניצב על הדרך משער האריות הוא שריד מן התקופה האיובית. במאה ה-13 בנה הסולטן האיובי מאלך אל מועט'ם עיסא בית ספר דתי (מדרסה) הנקראת על שמו "מדרסת מועט'מיה". בחצר הפנימית של המבנה מצויים מספר קברים מוסלמים המיוחסים על פי המסורת המוסלמית ללוחמים שנפלו בקרב במהלך מלחמת קודש (ג'יהד).

האתר כפי שהוא נראה כיום
המבנה בעל הקמרון ונדבכי האבן הגדולים ניצב גם כיום על הדרך המובילה משער האריות במזרח אל תחילתה של דרך הייסורים. חלקו העליון של המגדל המרובע שהיה בפינת המבנה נהרס, אולם יתר המרכיבים עודם קיימים (התמונות שבחלק זה צולמו בשנת 2013).



מבט מקרוב על נדבכי האבן הגדולים ששימשו בסיס לזיהוי המסורתי כמגדל אנטוניה.



תחת הקמרון ניתן לראות את החלון ועליו סורג מתכת אופייני לתקופה הממלוכית.



חלון זה משקיף אל תוך החצר הפנימית של המבנה.



בה נמצאות מספר מצבות בנויות המיוחסות לחיילים מוסלמים שנפלו בקרב.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה