יום רביעי, 30 ביוני 2021

החזר לשולח – השירות הושהה

הידיעה אודות הקמת מדינת ישראל דווחה בארצות הברית בתוך מספר שעות, ועוררה בקרב השומעים רגשות מעורבים של שמחה לצד חשש ממלחמה. באיגרת השמורה באוסף אלכסנדר ניתן להתרשם מתגובתו של אחד מאותם אמריקאים, אשר ביקש (ללא הצלחה) לשתף בתחושותיו אישה ממכרותיו שהתגוררה במדינת ישראל הצעירה.


משה רימר


האיגרת מאמריקה
בבוקר יום שבת, 15 במאי 1948, ישב פיטר סמית' בביתו שבמדינת מישיגן וכתב איגרת אישית לעלמה לאה כרמלית, אחת ממכירותיו שהתגוררה בירושלים:

לאה היקרה

היום הגיעה הידיעה שארצות הברית הכירה במדינה היהודית בפלשתינה. אני לא בטוח למה זה יוביל, במונחים של טוב או רע, שלום או מלחמה, אבל חשבתי על האושר שזה בוודאי גרם לך.... איחולי הלבביים לעתיד הרמוני במיזם החדש שלך.


מיד לאחר שכתב את האיגרת, ניגש פיטר לבית הדואר של העיר אן הרבור ושלח אותה לישראל. האיגרת הוחתמה בחותמת של שעות אחר הצהריים (אחרי השעה 2:30) ביום 15 במאי 1948.







האיגרת נשארת באמריקה
למרות שהאיגרת נמסרה לבית הדואר, לא ניתן היה להעביר אותה למדינת ישראל הצעירה. כשבועיים קודם לכן, בשלהי תקופת המנדט הבריטי, הודיעו השלטונות הבריטים לארגון הדואר העולמי על כוונתם לעזוב את הטריטוריה של פלשתינה. הם ביטלו את חברותה של הטריטוריה "פלשתינה" בארגון הדואר העולמי, ולמעשה חסמו בפניה את האפשרות לשלוח או לקבל דברי דואר ממדינות אחרות.


הדואר האמריקאי נאלץ להחזיר לפיטר סמית' את האיגרת שלו, תוך שהוא מטביע עליה חותמת המסבירה את סיבת ההחזרה.
החזר לשולח




השירות הושהה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה