יום רביעי, 11 באוגוסט 2021

גבורתו של לב אוסנס

אחת הגלויות השמורות באוסף אלכסנדר הודפסה בבריטניה במהלך מלחמת העולם הראשונה, ומעלה על נס את דמותו של הגיבור היהודי לב אוסנס, אשר לחם בגבורה בשורות הצבא הרוסי בחזית מול גרמניה. זהותו של האיש הייתה מעורפלת משך שנים רבות, ורק לאחרונה נחשפו פרטים חדשים על האיש, חייו וגורלו.

משה רימר




הגלויה
בשנת 1915, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, גאו הרגשות הפטריוטיים של תושבי בריטניה הגדולה, וענייני צבא ולחימה עמדו בראש נושאי העניין הציבורי. על מנת לענות על הביקוש מצד הקהל יזמה הוצאה לאור בריטית בשם "פרסום תחריטי המלחמה" (The War Photogravure Publications) סדרה של גלויות אשר הוקדשו למעשי גבורה שבוצעו על ידי קבוצות ויחידים בצבאות שונים ברחבי העולם.

הציורים הדרמטיים שעיטרו את סדרת הגלויות היו מעשה ידיו של אלפרד פירס (Alfred Pearse), קריקטוריסט מוכשר וצייר של כרזות תעמולה. אלפרד, שנולד בשנת 1855, עבד לאורך מרבית שנותיו בעיתונים המאוירים של בריטניה, והתמחה בשחזור של אירועים היסטוריים.

באחת הגלויות שבסדרה הופיעה דמותו של לוחם בצבא הרוסי, כשהוא מתמודד לבדו עם מספר רב של לוחמים גרמנים תוך שהוא אוחז בחוזקה במוט ועליו דגל. הכיתוב בתחתית הגלויה מפרט כי הסצנה מתארת את "אוסנס, הגיבור הרוסי, זוכה בצלב ג'ורג' הקדוש".



בצידה האחורי של הגלויה משולבות מספר שורות הסבר המתארות את סיפור הגבורה המתואר בה.




סטודנט יהודי לרפואה בשם אוסנס (Osnas), מן העיר וילנה, עוטר זה עתה בצלב הצבאי של סט' גורג' כגמול לכך שהציל את הדגל של יחידתו בתנאים קשים במהלך קרב נורא במזרח פרוסיה. הוא מאושפז כעת בבית חולים כשהוא פצוע קשה, וכל המאמצים האפשריים נעשים על מנת להציל את חייו.



הכתבות בעיתונות היהודית
המקור לתיאור המופיע בצידה האחורי של הגלויה ניתן לאיתור בעיתונות היהודית של בריטניה. ב-11 בספטמבר 1914, תחת הכותרת "אוסנס הגיבור", פורסמה בעיתון "ג'ואיש כרוניקל" (The Jewish Chronicle) ידיעה קצרה בנוסח שצוטט בגלויה. ידיעה זו חזרה וצוטטה בנוסח דומה, פחות או יותר, בשורה של עיתונים יהודיים וכלליים, תוך הוספה של פריטי מידע והרחבה של תיאור הקרב בו השתתף אוסנס.

מריכוז התיאורים השונים עולה כי חייל יהודי בשם לאו אוסנס, שלפני המלחמה היה סטודנט לרפואה יליד העיר וילנה, שירת באחת מיחידות הצבא הרוסי שנלחמו מול הגרמנים באזור מזרח פרוסיה. באחד מן הקרבות תקף הגדוד בו שירת אוסנס עמדת מפתח בה החזיקו הגרמנים, ושני הצדדים שהיו נחושים לנצח בקרב נקלעו לקרב פנים מול פנים שהפך לטבח הדדי. בשלב מסוים הצליח אחד החיילים הגרמנים לשסע בכידונו את נושא הדגל של הגדוד הרוסי, ולאחוז בדגל היחידה. הגרמנים הנלהבים מיהרו לבוא לעזרתו של חברם בניסיון לקחת את הדגל בשבי, אולם בטרם הספיקו להגיע אליו תקף לאו אוסנס את החייל הגרמני, דקר אותו למוות ולקח חזרה את דגל הגדוד הרוסי. הוא המשיך והגן בחירוף נפש על הדגל היקר שבידו, ולמרות שנפצע שוב ושוב הצליח להרוג אחדים מתוקפיו ולחזור עם הדגל אל שורות הצבא הרוסי. מעשה הגבורה של אוסנס זכה מיד לפרסום רב, וכאשר הגיע הסיפור לאוזניו של הצאר הרוסי הוא החליט להעניק לחייל הגיבור את הצלב הצבאי של ג'ורג' הקדוש, אחד מאותות הגבורה החשובים ביותר בצבא הרוסי. הצאר עמד בהחלטתו גם כאשר נודע לו כי המדובר בחייל יהודי, וקבע כי בזכות מעשה הגבורה של בן העם היהודי יוכלו החיילים היהודים בצבא ובצי של רוסיה להתקדם לדרגות קצונה, דבר שנמנע עליהם קודם לכן. מברק מיוחד נשלח אל בית החולים בו אושפז אוסנס, והרופאים הצטוו לעשות כל מאמץ לטפל בגיבור הפצוע.

המאמץ לזהות את לאו אוסנס
סיפורו של לאו אוסנס משך את תשומת ליבם של חוקרים בארצות המערב, אשר ניסו להתחקות אחר פרטי מעשה הגבורה ואחר סיפור חייו וגורלו של הגיבור היהודי. למרות מאמצים אלו לא עלה בידי החוקרים לתהות על קנקנו של אוסנס, ולמרות שהסיפור הבסיסי צוטט בספרים ומחקרים רבים שעסקו בחזית המזרח אירופאית של מלחמת העולם הראשונה, לא הצליחו החוקרים לגלות פרטים חדשים. היו חוקרים שאף טענו כי סיפור המעשה לא היה ולא נברא, ואוסנס הוא דמות שהומצאה על ידי העיתונות היהודית בבריטניה במטרה לשכנע את יהודי הממלכה המאוחדת להתגייס לצבא הבריטי במלחמתו בגרמניה.

בשנים האחרונות חודשו מאמצי החוקרים לאמת את פרטיו של סיפור הגבורה היהודי, ובזכות גישה למקורות ברוסיה הצליחו החוקרים להרחיב את הידיעות על זהותו וגורלו של אוסנס. אחד ממקורות מידע אלו נמצא בכרזת תעמולה רוסית שהודפסה בשנת 1914, וכללה ציור דרמטי של קרב הגבורה בו הציל אוסנס את דגל הגדוד.



בחלקה התחתון של הכרזה שולב כיתוב דו לשוני (ברוסית ובלטבית) ובו תיאור מעשה הגבורה.



מסתבר כי זה המקור לנוסח הידיעות שהתפרסמו בעיתונות היהודית של לונדון זמן קצר לאחר מכן. חוקרים הצליחו לקבוע כי מעשה הגבורה של לב אוסנס בוצע במהלך קרב גולדאפ (Goldap), שנערך ב-20 באוגוסט 1914 ליד העיירה גולדאפ שבפרוסיה המזרחית.

תיאור של סיפור הגבורה התגלה גם בעיתון פטריוטי רוסי בשם "אזור דרום" (ЮЖНЫЙ КРАЙ), אשר פורסם ב-31 באוגוסט 1914 וכלל גם תצלום של אוסנס.



מריכוז המקורות השונים עולה כי שמו המלא של הצעיר היהודי אשר נולד בווילנה בשנת 1890 היה לב זכרוביץ אוסנס. הוא נסע לפריז על מנת ללמוד רפואה, אולם עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה חזר לרוסיה והתגייס לצבא.

בתום המלחמה הוא לא המשיך בלימודי הרפואה, אלא עבר להתגורר במוסקבה ונשא לאישה את אסתר מישקובסקיה. הוא עבד כטכנאי חשמל, ובשנת 1930 הוא כתב עלון פרסום עבור תחנת הכוח החשמלית של העיר בובריקי (כיום נובומוסקובסק) אשר הוקמה באותה עת. בחודש יולי 1941, בעקבות הפלישה הגרמנית לברית המועצות, אוסנס גויס לאחד מגדודי המיליציה שאורגנו בחופזה במאמץ לבלום את התקדמות הצבא הנאצי לעבר מוסקבה. עקבותיו נעלמו בחודש אוקטובר 1941, הוא הוכרז רשמית כנעדר, וככל הנראה נהרג באחד הקרבות הנואשים שנערכו בפאתי מוסקבה.

תם ולא נשלם
רבים מן הפרטים החדשים התגלו בעקבות מאמץ משותף של חוקרים וחובבים אשר הגיבו לכתבות שפורסמו ברשת טוויטר, והצליחו לאתר מקורות כתובים בארכיונים נשכחים. סביר כי עם הזמן יתגלו פרטים נוספים שישפכו אור על דמותו וסיפור חייו של הגיבור היהודי, אשר נלחם בשתי מלחמות העולם באחת נפצע קשה ובשנייה לא שרד.



תודה לדוד קרונזון על עזרתו בכתיבת המאמר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה