יום שני, 16 באוגוסט 2021

ברכת אלוהים

סיפורן של הגלויות התיירותיות כולל את סיפורם של היצרנים, המוציאים לאור שפעלו החל מסוף המאה ה-19 על מנת לשקף את הטעם הציבורי ולנסות להרוויח מהדפסה של גלויות שיימכרו היטב. אחת הגלויות השמורות באוסף אלכסנדר מאפשרת ללמוד את סיפורה של ההוצאה לאור שהקים ייצרן בריטי בשם ג'ון ביגלס, ומייצגת את התפיסה הדתית העמוקה של רבים מתושבי בריטניה בתחילת המאה ה-20.

משה רימר




ההוצאה לאור של ג'ון ביגלס
ג'ון ביגלס (John Beagles) נולד באנגליה בשנת 1844, ובשנת 1861 עבד כמורה בבית ספר. במהלך שנות השבעים למד צילום, ובשנת 1891 הוא פעל בעיר נוטינגהאם, שם הקים בית הוצאה לאור להדפסת תצלומים בשיתוף עם אדם בשם תומס וויליאם סטיבנסון (Thomas William Stevenson), שהיה מדפיס במקצועו.

בתחילת המאה ה-20 ההוצאה לאור עברה אל העיר לונדון, ובשנת 1903 היא התחילה להדפיס גלויות תיירותיות. ההוצאה לאור של ג'ון ביגלס התמחתה בהדפסת מגוון רחב של גלויות "נחמדות", אשר כללו קריקטורות מצחיקות (דוגמת סדרה ארוכה של ציורי חתולים), למעלה מ-5,000 תמונות של אישים מפורסמים כגון בני משפחות המלוכה באירופה ושחקניות תיאטרון וקולנוע (מתקופת הסרט האילם), ומגוון עשיר של כרטיסי ברכה לרגל חג המולד ולרגל אירועים משפחתיים. בנוסף, התמקדה ההוצאה לאור של ביגלס בהדפסה של צילומים מקוריים, כולל סידרה ארוכה של גלויות שעסקה במראות הנוף האנושי ברחובות לונדון.

הלוגו המקורי של ההוצאה לאור (מקור: ויקיפדיה) 


ההוצאה לאור בניהולו של ג'ון ביגלס נהגה לאמץ טכנולוגיות חדשות במטרה לשפר את איכות הגלויות שהדפיסה ולהתאים אותן לטעמו של הקהל. כך לדוגמה יישמה את הפטנט שהמדפיס האמריקאי פריימן אוגוסטוס תבר (Freeman Augustus Taber) רשם בשנת 1895, ואשר אפשר להוסיף לשולי הגלויה המצולמת תבליטים בדגמים שונים.

דגם התבליט בשולי הגלויה


ג'ון ביגלס נפטר בלונדון בשנת 1907, ולאחר פטירתו הפך בית ההוצאה לאור בשנת 1908 לחברה בע"מ, אשר המשיכה לפעול עד שנת 1939. החברה אימצה לוגו חדש ושאפתני אשר הגדיר את מוצרי החברה כ"טובים ביותר בעולם".

צידה האחורי של הגלויה, עם הסימונים כפי שהודפסו בתקופה שלאחר פטירתו של ג'ון ביגלס

כתובת ההוצאה לאור ששמה מעיד על היותה חברה בע"מ (Ltd)

הלוגו החדש של החברה



כרטיס הברכה ליום ההולדת
כאמור, ההוצאה לאור של ג'ון ביגלס וממשיכיו התמחתה בהדפסת גלויות פופולאריות, כולל גלויות שנועדו לשמש ככרטיסי ברכה לאירועים שונים.




הגלויה שלפנינו נועדה לברך את הנמען לרגל יום הולדתו, וכללה את הנוסח "מי ייתן ואלוהים יברך את יום הולדתך".



ברוח הגישה הדתית של רבים מתושבי בריטניה בתחילת המאה ה-20 צורף לנוסח הברכה ציטוט של פסוק מדברי הנביאים העוסק בהבטחה האלוהית לעמוד לצד המאמין: "כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ, וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה, וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ" (ישעיהו, פרק נד, פסוק י).



ההוצאה לאור של ג'ון ביגלס התמחתה בגלויות שכללו צילומים מקוריים, ואף התחייבה על כך בפרסומיה. בהתאם, צורף לגלויה לצורך המחשה צילום (צבוע ביד) של הר בנוף מדברי, באתר לא מזוהה.




מידע נוסף

Anthony Byatt, Picture Postcards and Their Publishers, Golden Age Postcard Books, 1978, p.40




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה