יום שני, 22 בנובמבר 2021

משלוח בולים מבישוף ירושלים

ארבע מעטפות השמורות באוסף אלכסנדר, חלק ממשלוח שכלל במקור שש מעטפות, נשלחו בשנת 1950 מירושלים לעיראק כמתנה מבישוף ירושלים לקצין בריטי חובב בולים. המעטפות מתעדות את מערכת הדואר שהקימו הירדנים בשטחים עליהם השתלטו ממערב לנהר הירדן במהלך מלחמת העצמאות.

משה רימר

בולים ירדניים עבור פלשתינה
בשנת 1949, לאחר שוך הקרבות של מלחמת העצמאות, החל הצבא הירדני להיערך למיסוד החיים האזרחיים בשטחים עליהם השתלט ממערב לנהר הירדן. אחד התחומים שכמעט ולא פעלו מאז תום תקופת שלטון המנדט הבריטי היה הדואר, והירדנים נערכו לחידוש פעילות בתי הדואר בגדה המערבית.

על מנת לאפשר לבתי הדואר לפעול היה צורך להדפיס בולי דואר מיוחדים. הירדנים החליטו להוסיף הדפס רכב עם המילה "פלסטין" בערבית ובאנגלית על בולים של ממלכת עבר הירדן, אשר הודפסו במקור בשנת 1943 והציגו את דמותו של המלך עבדאללה. הסדרה כללה 17 בולים ובהם ערכים גבוהים של 100 מיל, 200 מיל, 500 מיל ולירה אחת.

איך משיגים בולים לאוסף
אספני בולים רבים ביקשו להשיג את הבולים החדשים ולצרף אותם לאוסף שלהם, אולם לא היה קל לעשות זאת. כמות הבולים שהודפסה לא הייתה גדולה, והדואר הירדני לא היה ערוך למכור את הבולים לאספנים, אלא שמר את המלאי לטובת השימוש בבתי הדואר. מי שיכול היה ליצור קשר אישי עם אדם שהתגורר בגדה המערבית ולבקש כי ירכוש עבורו את סדרת הבולים וישלח אותה בדואר היה אספן בר מזל.

להארי לייטון אדוארדס (Harry Leaton Edwards), קצין בחיל האוויר הבריטי שהיה מוצב בבסיס חבאניה שבעיראק, היה חבר בירושלים. הוא ומשפחתו היו מיודדים עם ווסטון הנרי סטיוארט (Weston Henry Stewart), שהיה הבישוף האנגליקני של ירושלים מאז שנת 1943. אדוארדס פנה לידידו הבישוף, צירף סכום כסף, וביקש כי ישלח לו לעיראק מכתבים ועליהם ידביק את סדרת הבולים החדשה.

ווסטון הנרי סטיוארט - הבישוף האנגליקני של ירושלים


מעטפות מירושלים לחבאניה
הבישוף סטיוארט פנה אל מזכירתו וביקש ממנה לקנות את הבולים ולהכין את המעטפות. זו הייתה פעילות שונה מעיסוקיה היום-יומיים, והמזכירה נהנתה לעשות אותה (לפחות על פי עדותו של הבישוף). היא רכשה שתי סדרות מלאות של הבולים החדשים, והכינה שש מעטפות עליהן הדביקה את הבולים תוך שהיא מפזרת את הבולים בעלי הערכים הנקובים הגבוהים בין המעטפות השונות. על כל אחת מן המעטפות רשמה המזכירה את כתובתו של אדוארדס בבסיס חיל האוויר בחבאניה, ושלחה אותן בדואר רשום.

באוסף אלכסנדר שמורות ארבע מתוך שש המעטפות המקוריות שנשלחו מירושלים.

כולל בול בערך גבוה של 100 מיל

כולל בול בערך גבוה של לירה אחת

כולל בול בערך גבוה של 500 מיל (חצי לירה)

כולל בול בערך גבוה של 200 מיל


נתיב העברת המעטפות מירושלים לחבאניה 
בחזית המעטפה הוטבעה חותמת ירושלים ב-4.1.1950. לצידה הוטבעה חותמת העיר בירות ב-7 בינואר 1950. בצידה האחורי של המעטפה הוטבעה חותמת העיר בגדד ב-10 בינואר 1950, וחותמת העיר חבאניה ב-11 בינואר 1950.

צידה האחורי של המעטפה


המכתב שצורף לאחת המעטפות
בתוך אחת המעטפות השמורות באוסף אלכסנדר נשמר המכתב המקורי ששלח הבישוף סטיוארט לידידו, ואשר הוכנס במקור לאחת המעטפות:

מכתב זה אמור להישלח באחת משש המעטפות שלך, ולפיכך ניתן לטעון כי הוא בויל בביול יתר באופן מוגזם ביותר. אינני יכול לטעון לקרדיט עבור הכנת המעטפות, כיוון שמזכירתי עשתה את כל העבודה. אני סבור כי נהנתה לעשות אותה. כאשר סיימה לרכוש שתי סדרות מלאות של הבולים, לא נותרה אפילו לירה אחת עבור קרן הפליטים... (מקבל המכתב, אדוארדס, הבין את הרמז של ידידו הבישוף, וכתב בשולי המכתב כי ב-16 בינואר הוא ענה על המכתב ושלח המחאת דואר על סך 5 לירות).

תוכל לראות כי על כל מעטפה הודבקו בול בערך נקוב של 20 מיל ובול בערך נקוב של 5 מיל. הם מייצגים את מס הדואר שהנהיגה הממשלה כסיוע לקרן הפליטים. לא שלחנו לך סדרה מלאה של הבולים האלה, חתומים או לא חתומים, כיוון שבכנות הכסף לא הספיק לשם כך...




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה