יום ראשון, 21 בנובמבר 2021

החותמות הפרטיות של אתר "קצה הארץ"

מוכרי גלויות המזכרת באתרים התיירותיים חיפשו כל דרך אפשרית להגדיל את ערכן בעיני הקונים הפוטנציאלים. לתיירים שביקרו באתרים מפורסמים, וביקשו לרכוש מזכרת שתתעד את החוויה אותה עברו, הוצע לשלוח מבית הדואר המקומי גלויה עם תמונה של האתר, אשר תוחתם בחותמת היום בו התקיים הביקור. כתוספת, נהגו האחראים על אתר התיירות להכין חותמות פרטיות אותן הטביעו על הגלויות שנרכשו בחנות המזכרות של האתר. באוסף אלכסנדר שמורות מספר גלויות המתעדות את הנוהג הזה כפי שבוצע באתר "קצה הארץ" (Land's End) שבדרום מערב אנגליה.

משה רימר

קצה הארץ
בצידה הדרום מערבי של אנגליה, בקצה חבל קורנוול, נמצא גוש סלעים משונן החודר אל עומק הים ויוצר נוף פראי במפגשו עם גלי הים. מקום זה, המהווה את הנקודה המערבית ביותר של האי הבריטי, זכה לכינוי "קצה הארץ" (Land's End), והפך לאתר תיירות פופולארי המושך קהל גדול של מבקרים.

אתר "קצה הארץ" זכה לתיעוד רב בגלויות תיירותיות, שנועדו להימכר כמזכרת למבקרים במקום. התיירים נהגו לרכוש את הגלויות ולשלוח אותן בבית הדואר של אחד היישובים הסמוכים, דוגמת הכפר הקטן סנן (Sennen) או העיר פנזאנס (Penzance).

 גלויה 1 - צד התמונה

גלויה 2 - צד התמונה

גלויה 3 - צד התמונה


החותמות הפרטיות של אתר קצה הארץ
בניסיון להגדיל את קסמן של הגלויות התיירותיות, ולמשוך את תשומת ליבם וכיסם של קונים פוטנציאלים, יצרו בעלי העסקים באתרי התיירות חותמות מיוחדות אותן נהגו להטביע עבור הקונים על הגלויות שנרכשו מהם. לחותמות אלו לא הייתה כל משמעות מבחינת פעילות הדואר, ולא הייתה להן כל השפעה על משלוח הגלויה. כל מטרתן הייתה לשמש כמזכרת וכעדות כי הגלויה אכן נרכשה בבית העסק הנמצא באתר התיירות עצמו.

החותמת הראשונה שהוכנה עבור אתר "קצה הארץ" הוטבעה על גלויות החל משנת 1901. הכיתוב שבחותמת מודיע כי הגלויה היא מזכרת "מן האיש הזקן שבקצה הארץ". החותמת הוטבעה בצבע סגול או ירוק.



בשנת 1903 החלו הסוחרים להטביע חותמת פרטית בצורת משולש בה נכלל הכיתוב "קצה הארץ". החותמת הוטבעה בצבע שחור, סגול או כחול.



אספנים כיום נוהגים לרכוש את החותמות כשהן מוטבעות על גלויות שנשלחו בדואר, ואשר החותמת המוטבעת על הבול מעידה כי אכן טופלו באחד מבתי הדואר הסמוכים לאתר התיירות. חותמת פרטית המוטבעת על גלויה שלא נשלחה בדואר ערכה נמוך בהרבה בשוק האספנות.

גלויה 1 - צד הכתובת

גלויה 2 - צד הכתובת

גלויה 3 - צד הכתובת


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה