יום שבת, 1 בינואר 2022

שובה של החללית אפולו 15

לצד פריטים נדירים המשקפים את תולדות הדואר של ארץ ישראל צירף צבי אלכסנדר ז"ל לאוסף שלו גם פריטים מודרניים, שחשיבותם מבחינה בולאית היא מועטה, אך הם מהווים חלק מן הסיפור הכולל של תולדות הדואר. דוגמה לפריטים שכאלו הן מעטפות שהוחתמו למזכרת על סיפון הספינות אשר היו חלק ממשימת החלל אפולו 15.

תודה למר טיבי יניב על עזרתו בכתיבת המאמר.

משה רימר


משימת החלל אפולו 15
ב-21 ביולי 1971 שוגרה ממרכז החלל קנדי המשימה העשירית במסגרת תכנית אפולו. שלושת האסטרונאוטים ששוגרו במשימה זו נחתו על הירח ב-30 ביולי, ושהו על אדמת הירח במשך 67 שעות. החללית שבה לכדור הארץ ב-7 באוגוסט ונחתה באוקיינוס השקט. האסטרונאוטים חולצו מן הים על ידי מסוקים שהמריאו מסיפונה של נושאת המסוקים "אוקינאווה".



מזכרות לאספני דואר חלל
במהלך שנות השישים והשבעים של המאה ה-20, בתקופה בה המרוץ לחלל בין ארצות הברית וברית המועצות היה בשיאו, ההתעניינות של אספני הבולים בתחום חקר החלל הייתה גם היא בשיאה. מדינות רבות הנפיקו בולים שתיארו היבטים שונים של חקר החלל, החל מגרמי השמיים, עבור דרך אתרים ששימשו חוקרי החלל וכלה במתקנים שונים שהיו חלק משיגור משימות החלל.

לצד איסוף הבולים השתדלו האספנים להשיג מעטפות שהוחתמו במתקנים הרלוונטיים במהלך כל אחת ממשימות החלל. ברבים ממתקנים אלו היו בתי דואר בעלי חותמת מיוחדת, ובמקרים אחרים הוחתמו המעטפות בבית הדואר של היישוב הקרוב ביותר למתקן הרלוונטי. בין המעטפות אשר משכו את תשומת ליבם של האספנים ניתן למצוא את הדוגמאות הבאות:
  • מעטפות שהוחתמו במרכז החלל קנדי ביום שיגור החללית.
  • מעטפות שהוחתמו במתקני מעקב שונים ברחבי כדור הארץ אשר שימשו למעקב ולתקשורת עם רכב החלל במהלך מסעו.
  • מעטפות שהוחתמו על הספינות אשר היו חלק מן הצי האמריקאי שנועד לחלץ את החללית לאחר נחיתתה באוקיינוס.
ככל שגדלה הפופולריות של איסוף דואר החלל בקרב אספני הבולים, זיהו הגורמים הרלוונטיים את פוטנציאל הרווח הכספי הכרוך בכך. הן סוחרי הבולים והן הגופים הציבוריים הדפיסו המוני מעטפות מקושטות והחתימו אותן במועדים המבוקשים עבור האספנים.

מעטפות ששוגרו בפועל לחלל
המזכרות המבוקשות ביותר על ידי אספני דואר החלל היו מעטפות אשר הועמסו בפועל על החלליות ושוגרו לחלל. מנהלות החלל של ארצות הברית וברית המועצות שיגרו לחלל בכל משימה מספר מוגבל של מעטפות שהוחתמו בבסיס השיגור לפני ההמראה ובספינת החילוץ (או הבסיס הצבאי) לאחר הנחיתה, נחתמו בחתימת ידם של האסטרונאוטים (או הקוסמונאוטים) ונמכרו במחירים מפולפלים לאספני הבולים.

משימת החלל אפולו 15 זכתה לפרסום מפוקפק כאשר נודע כי שלושת האסטרונאוטים האמריקאים הגניבו אל החללית 300 מעטפות שטסו עימם לחלל, ולאחר הנחיתה הוצעו למכירה לאספנים. מעטפות אלו זכו למחירים גבוהים מאוד בשוק הבולאי.

(מקור: ויקיפדיה)


מעטפות שהוחתמו על אניות צי החילוץ האמריקאיות
חילוץ החללית לאחר נחיתתה במי האוקיינוס הייתה מבצע מורכב, שעירב שורה ארוכה של ספינות מסוגים שונים. התכנון המקורי הצביע כמובן על ספינה אחת ממנה צריכים היו להמריא המסוקים שיחלצו בפועל את החללית, אבל נלקחה בחשבון האפשרות לתקלה שתוביל לשינוי מקום הנחיתה וספינות נוספות הוצבו כגיבוי באתרים אלו. סביב הספינות הראשיות, שהיו מסוג נושאות מסוקים או נושאות מטוסים, פעלו ספינות עזר מסוגים שונים, החל בספינות קרב וכלה במכליות דלק. מאחר ולא ניתן היה לדעת מראש בוודאות מי תהיה האנייה שתמשה בפועל את החללית, הוחתמו מעטפות על סיפון כל הספינות שהוגדרו רשמית כחלק מצי החילוץ.

אספני הבולים העדיפו כמובן לרכוש את המעטפות שהוחתמו על הספינה שחילצה בפועל את החללית, אבל המהדרין צרפו לאוסף שלהם מעטפות מספינות רבות ככל שיכלו, אניות מלחמה ואניות עזר כאחד.

צבי אלכסנדר ז"ל לא היה אספן של מעטפות חלל, והפריטים הבודדים שהשתרבבו לאוספו הגיעו אליו כמזכרות שנשלחו אליו ביוזמתו של אחד ממכריו אספני הבולים.

נושאת המסוקים "אוקינאווה"
המעטפה הראשונה הוחתמה על סיפונה של נושאת המסוקים "אוקינאווה", הספינה הראשית שאכן חילצה בפועל את החללית אפולו 15 ממי האוקיינוס.



המעטפה נשלחה אל צבי אלכסנדר מאספן בולים מנהריה, אשר דאג לשלוח מראש את המעטפה כנדרש אל הספינה האמריקאית להחתמה.



נושאת המסוקים "אוקינאווה" [USS Okinawa (LPH–3)] נכנסה לשירות בצי האמריקאי בשנת 1962, ושירתה במספר משימות קרביות באזור הים הקריבי ובמלחמת וייטנאם. ב-4 באפריל 1968 היא חילצה ממי האוקיינוס את החללית הלא מאוישת אפולו 6, וב-7 באוגוסט 1971 היא חילצה את אפולו 15.



ספינת התדלוק "קאווישיווי"
המעטפה השנייה הוחתמה על סיפונה של ספינת התדלוק והאספקה "קאווישיווי", אחת מספינות העזר ששירתו את צי החלוץ באוקיינוס השקט.



המעטפה נשלחה אל צבי אלכסנדר מאספן בולים מנהריה, אשר דאג לשלוח מראש את המעטפה כנדרש אל הספינה האמריקאית להחתמה.



ספינת התדלוק והאספקה "קאווישיווי" [USS Kawishiwi (AO-146)] נכנסה לשירות בצי האמריקאי בשנת 1955, ונקראה על שמו של נהר קאווישיווי במדינת מינסוטה. היא שירתה עשרות שנים בצי האוקיינוס השקט, כולל סיוע למשימות קרביות במלחמת וייטנאם.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה