יום ראשון, 13 בפברואר 2022

החותמת המנדטורית של אלונים

במהלך תקופת השלטון הבריטי על ארץ ישראל הוקמו נקודות דואר ביותר ממאה ושלושים יישובים בכל רחבי הארץ. חלק מבתי הדואר נפתחו ביישובים וותיקים ומבוססים, ואחרים הוקמו ביישובים חדשים ודלי אוכלוסייה אשר עלו על הקרקע זמן קצר קודם לכן. אחד מאותם יישובים היה קיבוץ "אלונים", בו נפתחה בשנת 1945 סוכנות דואר מקומית.

משה רימר





קיבוץ אלונים
ראשית ההתארגנות של אנשי קיבוץ אלונים נעשתה בחודש אוגוסט 1935, בדמותם של שלושה צעירים מחברי תנועת הנוער העובד שהתיישבו בחצרו של אלכסנדר זייד וסייעו לו בשמירה על אדמות הקרן הקיימת לישראל באזור שייך אבריק. הקבוצה גדלה בהתמדה ועברה ממקום למקום תוך שחבריה מתפרנסים מעבודות שמירה ומרעה ואף חפירות ארכיאולוגיות בעתיקות בית שערים.

בחודש אוקטובר 1938 הונחה אבן הפינה לקיבוץ אלונים בנקודת הקבע שלו, והוא נבנה כחלק מהתיישבות חומה ומגדל. שם היישוב "אלונים" נגזר מעצי יער אלוני התבור הצומח באזור בו הוקם הקיבוץ.

בית הדואר של אלונים
ב-25 באוקטובר 1945 נפתחה בקיבוץ אלונים סוכנות דואר מרמה ג'. 

אחת משתי החותמות העיקריות ששימשו את סוכנות הדואר הוכנסה לשימוש ב-6 בפברואר 1946 ופעלה עד הפסקת פעילותו של דואר המנדט הבריטי ב-30 באפריל 1948.



השנייה משתי החותמות העיקריות ששימשו את סוכנות הדואר הוכנסה לשימוש ב-26 במרץ 1946 ופעלה גם היא עד הפסקת פעילותו של דואר המנדט הבריטי ב-30 באפריל 1948.



דוגמה למכתב שנשלח מקיבוץ אלונים ב-19 בדצמבר 1947. המכתב נשלח ללא פרטי השולח אל ד"ר וו. הקסטר מחיפה, אשר היה באותה עת אחד מבכירי אספני הבולים בארץ ישראל. ניתן לשער כי המכתב נשלח באופן יזום כמזכרת בולאית מסוכנות הדואר של הקיבוץ. על המעטפה הודבק בול בערך נקוב נמוך מאוד של שלושה מיל, אשר התאים לתעריף של משלוח דברי דפוס.



טופס נלווה למשלוח של שק דואר עם מכתב רשום אחד מהמשרד לטיפול במכתבים רשומים בחיפה. הטופס הוחתם בחיפה ב-11באוגוסט 1947 והתקבל בו ביום בסוכנות הדואר של קיבוץ אלונים.



דוגמה נוספת לטופס נלווה למשלוח של שק דואר עם מכתב רשום אחד מהמשרד לטיפול במכתבים רשומים בחיפה. הטופס הוחתם בחיפה ב-25 באוגוסט 1947 והתקבל בו ביום בסוכנות הדואר של קיבוץ אלונים.



פקיד הדואר בקיבוץ אלונים שהרכיב את התאריך בתוך החותמת טעה והרכיב את המספר 25 (היום בחודש) כשהוא הפוך.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה