יום שני, 14 בפברואר 2022

הבול הירדני שהתגנב לירושלים

לא אחת קרו במהלך ההיסטוריה של הדואר מקרים בהם שולח המכתב הדביק על המעטפה את הבולים הלא נכונים, ושלח אותם בבית הדואר. לעיתים עלו פקידי הדואר על הטעות ופעלו בהתאם לנוהל שהיה מקובל באותה עת, ולעיתים לא הבחינו הפקידים בטעות והמכתב המשיך בדרכו ועליו הבול השגוי. באוסף אלכסנדר שמור בול שנועד לשימוש בבתי הדואר של עבר הירדן, אבל החותמת שעליו מעידה כי נעשה בו שימוש בבית הדואר של ירושלים בראשית ימי המנדט הבריטי על ארץ ישראל.

משה רימר




הבולים הטיפוגרפיים
בתקופה בה שלט על ארץ ישראל השלטון הצבאי הבריטי נמכרו בבתי הדואר בולים שהודפסו בבית הדפוס "בית סומרסט" (Somerset House) בבריטניה, וכונו בשם "הבולים הטיפוגרפיים" (על שם שיטת הדפוס ששימשה להכנתם).

לאור הצורך הדחוף בבולים בוצעה העבודה במהירות. הערכים הראשונים בסדרה הונפקו ב-16 ביולי 1918 ויתר הערכים הנקובים הונפקו בהדרגה עד אשר הונפק ב-27 בדצמבר 1918 הבול האחרון שערכו הנקוב היה 20 פיאסטר. הבול שערכו הנקוב היה 5 מילימים הונפק ב-25 בספטמבר 1918.



בולים חדשים עבור ממשלת המנדט הבריטי על ארץ ישראל
באפריל 1920 אושררו בסן רמו הסכמי השלום שנחתמו שנה קודם לכן בוורסאי, ולבריטניה הגדולה ניתן מנדט על ארץ ישראל. ב-1 ביולי 1920 עברה השליטה בארץ ישראל מידי הממשל הצבאי הבריטי לידי מוסדות הממשל האזרחיים של המנדט הבריטי.

שינוי הממשל הוביל לשינוי הבולים ששירתו את הדואר בארץ ישראל. הבולים הטיפוגרפיים מתקופת הממשל הצבאי המשיכו להימכר בדואר עד 31 באוגוסט 1920, וב-1 בספטמבר נכנסו לשימוש הבולים החדשים ועליהם נוסף שמה החדש של הטריטוריה – "פלשתינה". ההדפסה בוצעה תחילה בבית הדפוס של המנזר היווני אורתודוכסי בירושלים, והועברה לאחר תקופה קצרה יחסית לבתי הדפוס המנוסים של בריטניה.

שם הטריטוריה נוסף במתכונת של הדפס רכב על בולי היסוד הטיפוגרפיים שעוצבו בתקופת הממשל הצבאי, והם שימשו את הדואר בארץ ישראל עד שנת 1927.



בולים חדשים עבור ממשלת המנדט הבריטי על עבר הירדן המזרחי
בעקבות הניצחון על האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה, שלטו הבריטים גם על השטחים שממזרח לנהר הירדן. עתידו של האזור היה לוט בערפל, אולם בפועל התגוררה בו אוכלוסייה אזרחית שהיה צריך לספק לה שירותים, כולל שירותי דואר. קציני הצבא הבריטי שניהלו בפועל את האזור שממזרח לירדן, פנו לשלטונות הבריטיים בארץ ישראל וביקשו לספק להם בולים שיאפשרו לחדש את פעילותו התקינה של הדואר. הפתרון היה להוסיף על בולים מן הסדרה הטיפוגרפית הדפס רכב שכלל את המילים "מזרח הירדן" (שַׁרְק אל-אוּרְדוּן). ההדפסה הזו בוצעה בירושלים, בבית הדפוס של המנזר הקתולי בעיר.



השימוש השגוי בבול הירדני
הבולים שעליהם הופיע שם הטריטוריה "פלשתינה" נועדו לשימוש בתחומי ארץ ישראל, בשטח שבין הים התיכון ונהר הירדן. הבולים שעליהם הופיע של הטריטוריה "מזרח הירדן" נועדו לשימוש בבתי הדואר שנפתחו ביישובים שונים שממזרח לנהר הירדן. בפועל, האנשים שהחזיקו בידיהם את בולי הדואר לא טרחו תמיד לקרא בעיון את התוכן שהודפס על הבול הבסיסי, והדביקו לעיתים את הבול הלא נכון על המכתב שמסרו למשלוח בבית הדואר.

באוסף אלכסנדר שמור בול אשר נועד במקור לשימוש בעבר הירדן המזרחי, אולם נשלח בבית הדואר של ירושלים והוחתם בחותמת המנדטורית ב-21 בדצמבר 1921.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה