יום שני, 11 באפריל 2022

התאונה של ספינת המלחמה הצרפתית בחוף יפו

חוף יפו היה ידוע לאורך ההיסטוריה כמקום מסוכן לספינות שניסו לעגון בו. לא אחת התרחש אסון וספינה שנקלעה למזג אוויר סוער במיוחד הוטחה על ידי הרוח והגלים בסלעי החוף ועלתה על שרטון. ברוב המקרים הנפגעות היו ספינות אזרחיות, ואפילו תושבי יפו המנוסים הופתעו לגלות באחד הימים כי באופן חריג קורבן התאונה הייתה ספינת מלחמה צרפתית שכבלי העוגן שלה התנתקו והיא עלתה על שרטון מדרום לנמל. גלויה נדירה השמורה באוסף אלכסנדר מהווה מזכרת לאירוע אשר הסעיר את תושבי יפו בשלהי במאה ה-19.

משה רימר


טביעת הספינה הרוסית "צ'יחאצ'וב"
ב-19 בפברואר 1891 טבעה בחוף יפו ספינת הקיטור הרוסית "צ'יחאצ'וב", שהייתה בבעלות חברת הספנות והמסחר הרוסית (רופיט). המדובר היה באירוע נוראי בו היו קורבנות בנפש, ורק בזכות התגייסות כללית של תושבי יפו ניצלו מרבית נוסעי הספינה מגלי הים הסוער והובאו לחוף מבטחים. ניתן לקרא את הסיפור המרתק שמשך כותרות בעיתונות התקופה ונחקק בזיכרונם של רבים מתושבי יפו בקישור הזה: "האנייה הרוסית שנשברה בחוף".



התאונה של אניית המלחמה הצרפתית "סיניילאי"
כחודשיים וחצי לאחר אסון ה-"צ'יחאצ'וב" שוב התעוררו תושבי יפו למחזה דומה. בחוף החולי שמדרום לעיר יפו נתקעה ספינת מלחמה צרפתית שעלתה על שרטון.



תיאור האירוע הופיע בעיתון "האור" (הוספה ל"הצבי"), שנה שביעית, גיליון 28, 8 במאי 1891, עמ' 1:
יפו. עוד פעם קרה אסון לאנייה אחת פה, היא אניית המלחמה הצרפתית "סיניילאי", אשר עמדה במבוא יפו בלכתה מאלכסנדריה צפונה. הסערה החזקה אשר הייתה פה בימי הפסח שברה את שלשלאות הברזל, והעוגנים נפלו לקרקע הים, והגלים החזקים הרימו את הספינה, וירמוה בכוח נורא בתוך גבעת חול על שפת הים, ותשקע הספינה בתוכה ולא יכלה לזוז ממקומה. ושמועה פשטה בעיר כי הספינה נשברה, ואנשיה, מצבא הים בסכנה. ומראה האנייה „ציחאצוף“ עליה השלום, קם לנגד עינינו בכל מוראיו. אך בגלל חשכת הלילה לא יכלו לעשות דבר, ולמחרתו הורידו בחבל את הנשים אשר היו שם באנייה, כאשר עשו באניית ציחאצוף. וישלחו תלגרמים לקרא לאניית מלחמה האנגלית והתורקית העומדות בפורט סעיד, אלכסנדריה, בירות, ואניות ללויד וצרפת המתינו גם הן לאחד כוחותיהן יחד למשך הספינה השקועה בחול. ואחד הלצים בדח מלתא דבדיחותא לאמור: כל כך חזקה החבה בין צרפת ורוסיה, עד כי בעצם המקום שטבעה האנייה הרוסית, מהרה לטבוע גם אנייה צרפתית.


 

הגלויה
גם התאונה הזו זכתה לתיעוד מצולם בגלויה תיירותית.



הגלויה הוצעה למכירה ביפו משך שנים רבות, והעותק השמור באוסף אלכסנדר נשלח בשנת 1905 (כ-14 שנים לאחר האירוע) מבית הדואר האוסטרי של יפו.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה