יום חמישי, 7 באפריל 2022

תיבת המכתבים שעל הספינה

בנוסף לבתי הדואר של תורכיה, אוסטריה, צרפת ורוסיה פעלו בעיר יפו בשלהי המאה ה-19, עמדה לרשות כותבי המכתבים בעיר דרך נוספת לשלוח את מכתביהם. הספינות שעגנו בנמל יפו נהגו לתלות מעבר לסיפון תיבה מיוחדת, בה יכלו המעוניינים בכך לשלשל את מכתביהם. הספינות שהפליגו מיפו לנמל פורט סעיד שבמצרים מסרו את המכתבים לבית הדואר המקומי, שם הוחתמו הבולים בחותמת מיוחדת. גלויה נדירה השמורה באוסף אלכסנדר מהווה דוגמה לנוהל זה.

משה רימר


משלוח דואר בעיר יפו
בתחילת שנות התשעים של המאה ה-19 עמדו בפני מי שביקש לשלוח מכתב לחו"ל בעיר יפו מספר דרכים אפשריות. ראשית, פעל בעיר בית הדואר הרשמי של האימפריה העות'מאנית, ומצופה היה מן האזרחים שיעשו שימוש בדואר הזה, אולם הדואר התורכי היה איטי וסבל מבעיות של אמינות, כך שרבים העדיפו לפעול בדרכים אחרות.

בחסות הקונסוליות הזרות פעלו ביפו בתי הדואר של אוסטריה, צרפת ורוסיה, שחלקם החלו לפעול עוד לפני פתיחת הדואר התורכי בעיר. בתי דואר אלו, ובעיקר הדואר האוסטרי, נחשבו לאמינים ויעילים יותר, והועדפו על ידי מרבית התושבים בעיר.

והייתה אפשרות נוספת. כעיר נמל פקדו את יפו אניות של חברות ספנות שונות, שחלקן פעלו בזמנים קבועים במסגרת קווי שיט קבועים שפורסמו מראש לציבור הרחב. בזמן שעגנו בנמל יפו נהגו קברניטי הספינות להניח על החוף תיבת מכתבים ניידת, בה יכול היה כל המעוניין בכך לשלשל מכתב או גלויה עליה הודבקו בולים כנדרש. תיבות אלו הועלו על הסיפון כשהספינה הפליגה לדרכה, תוכנן נארז בשק דואר מיוחד, והוא נמסר לבית הדואר בפורט סעיד, הנמל הבא לאורך קו השיט.

מאחר ועל המכתבים והגלויות יכלו השולחים להדביק בולי דואר של מדינות שונות, התייחס בית הדואר אל המכתבים האלו כאל דברי דואר שנשלחו בלב ים. על הבולים הוטבעה חותמת ביטול מיוחדת, ובנפרד הוטבעה על דבר הדואר חותמת בית הדואר של פורט סעיד.

הגלויה השמורה באוסף אלכסנדר
דברי דואר שנשלחו באמצעות תיבות המכתבים של הספינות אשר עגנו בנמל יפו נחשבים לנדירים. הגלויה השמורה באוסף אלכסנדר נועדה למכותב שישב בעיר המבורג שבגרמניה. השולח עשה שימוש בגלויה של הדואר הרוסי עם בול מודפס מראש בערך נקוב של 4 קופקות.



מן הכיתוב בצידה האחורי של הגלויה ניתן ללמוד כי היא נכתבה בעיר יפו ב-15 באפריל 1897.



מסיבה לא ברורה התעכב משלוח הגלויה. בשלב מסוים היא הונחה בתיבת המכתבים של אחת הספינות שהפליגו מנמל יפו, והגיעה לנמל פורט סעיד שבמצרים. הגלויה נמסרה לבית הדואר, שם בוטל הבול באמצעות חותמת מיוחדת בצורת מעוין צר המורכב מנקודות. חותמת זו מכונה בלשון הבולאים בשם "חותמת רטה" (Retta cancellation). חותמות מטיפוס זה היו בשימוש הדואר במצרים ובסודן, ושולבו בפעילות הדואר הכפרי במדינות אלו.



בנוסף הוטבעה בחזית הגלויה חותמת בית הדואר של פורט סעיד ביום 12 במאי 1897.



הגלויה נשלחה הלאה והגיעה לבית הדואר של המבורג ב-19 במאי 1897. הניסיון הראשון למסור את הגלויה לא צלח, והכתובת תוקנה בכתב יד וחזרה לבית הדואר בו ביום שם הוטבעה עליה חותמת נוספת בשעה מאוחרת יותר.



צידה האחורי של הגלויה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה